Zaczynają ją też doceniać Japończycy i Chińczycy. W tym roku za granicę wysłanych zostanie 24 mln l 100-proc. alkoholu wyprodukowanego w Polsce, czyli o 9 proc. więcej niż przed rokiem – wylicza Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. IERiGŻ szacuje, że w tym roku wyprodukowanych zostanie 125,7 mln l.
Tradycyjnie największymi odbiorcami napojów spirytusowych wytwarzanych w naszym kraju są Francja, gdzie trafia 4,2 mln l, i USA z 3,1 mln l. – Pozycja alkoholi z Polski na wielu zagranicznych rynkach została już ugruntowana. Dowodem na to są wysokie pozycje polskich marek w światowych rankingach. W corocznym zestawieniu amerykańskiego magazynu „Shanken’s Impact” (poświęconego alkoholowi) Żubrówka plasuje się już na trzeciej pozycji wśród globalnych marek wódki, ustępując pola jedynie markom Smirnoff i Absolut.
Na liście odbiorców pojawiły się ostatnio takie kraje jak Wietnam, Korea, Singapur czy Chiny, gdzie trafiły już pierwsze partie produktów spirytusowych z naszych fabryk. Producentom udało się nawiązać współpracę również z Ekwadorem, Japonią czy Kenią.