statystyki

Czy Polska powtórzy sukces Doliny Krzemowej?

autor: Sylwia Czubkowska01.04.2016, 07:53; Aktualizacja: 01.04.2016, 08:11
Prowadzony przez Google'a Campus Warsaw ma inspirować startupowców z całego regionu

Prowadzony przez Google'a Campus Warsaw ma inspirować startupowców z całego regionuźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Polska Dolina Krzemowa? Drugi Izrael? Nowy Singapur? Nie sądzę. Ale to nie znaczy, że nie mamy szansy na sukces. Tylko zamiast się zamykać w granicach kraju, powinniśmy zacząć myśleć regionalnie

Co roku uczelnie w Polsce, Czechach, na Słowacji i Ukrainie kończy 285 tys. inżynierów – to więcej niż w USA. Na 35 miast najwyżej ocenionych w indeksie The European Digital City Index (EDCi) aż 10 znajduje się w krajach Europy Środkowej i Wschodniej; Praga na miejscu 19., Warszawa – 23. i oba z roku na rok pną się coraz wyżej. Na Węgrzech jeszcze w 2010 r. liczbę technologicznych start-upów oceniano na ok. 50, pod koniec 2015 r. było ich ponad 300. Słowacja ma jeden z najwyższych w OECD wskaźników liczby mikrobiznesów. A w znękanej wojną z Rosją Ukrainie liczba start-upów przekroczyła 2 tys. Do tego wszystkie kraje regionu nazywanego CEE, Central-Eastern Europe, mają dwukrotnie szybszy wzrost gospodarczy niż średnia unijna.

Ale nie jest tak, że całe CEE to kraina innowacyjnym mlekiem i gospodarczym miodem płynąca. Wciąż w Polsce jest o połowę mniej start-upów niż w samym Tel Awiwie, a zapowiadany przez rząd wielki fundusz wspierający innowacyjne przedsiębiorstwa PZU/NCBiR ma dysponować 500 mln zł, czyli ok. 130 mln dol. Dla porównania w Chinach podobne fundusze wspierane przez państwo zebrały w 2015 r. ponad 230 mld dol. W Chorwacji dopiero powstaje pierwszy fundusz venture capital, czyli inwestujący w firmy we wczesnej fazie rozwoju. A za jedne z największych zalet Pragi jako miasta dla start-upów EDCi uznało bliskość Berlina i łatwą lotniczą komunikację z Londynem.

– Kiedy powstanie czeska Nokia? Albo Google? Albo choćby Uber? Słyszycie takie pytania?

– Regularnie jesteśmy nimi katowani – Daniel Hastik, założyciel Futurelytics, firmy zajmującej się personalizacją kampanii marketingowych dla e-handlu, opowiada o tym, jak w jego ojczyźnie od lat słowo „innowacje” powtarzane jest jak mantra.


Pozostało 90% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane