Należąca do Grupy Lotos i BP spółka tankująca samoloty jest już drugim podmiotem na rynku.
Lotos-Air BP Polska to utworzona kilkanaście miesięcy temu przez Grupę Lotos i BP Europa spółkę Air BP firma specjalizująca się w zarządzaniu dostawami, logistyką i sprzedażą paliwa lotniczego. Choć działa relatywnie krótko, jest już – jak deklaruje jej prezes Maciej Kowalski – drugim podmiotem w kraju na tym rynku. – Nasza
sprzedaż, a także liczba obsługiwanych klientów, dynamicznie rosną – zapewnia szef Lotos-Air BP Polska.
Na początku tego roku firma Lotos-Air BP Polska uzyskała dostęp do skrzydła w kolejnej lokalizacji: weszła na czwarte lotnisko w Polsce. Do obsługiwanych przez nią wcześniej portów lotniczych w Warszawie, Gdańsku i Katowicach dołączył Lublin. Na wszystkich oferuje pochodzące z gdańskiej rafinerii paliwo Jet A-1, a na czwartym również paliwo typu avgas. – Pozytywnym zaskoczeniem był dla nas rozwój w tym porcie lotniczym. Wizz Air ogłosił kilka tygodni temu, że właśnie w Lublinie otworzy nową bazę dla swoich samolotów. Na większą skalę zacznie tam działalność od września, co nas, jako dostawcę paliwa na tym lotnisku, bardzo cieszy – deklaruje prezes spółki.
Kowalski jest szczególnie zadowolony ze wzrostów
sprzedaży na rzecz dużych przewoźników rejsowych, jak Lufthansa, a także takich czarterowych przewoźników, jak Small Planet Airlines. W Lublinie Lotos-Air BP Polska stosuje model współpracy pomiędzy dostawcą paliw a portem lotniczym, który opiera na doświadczeniach spółki Air BP sprawdzonych na kilkudziesięciu regionalnych lotniskach w Europie.
Kilka tygodni temu firma na wszystkich obsługiwanych przez siebie lotniskach zaczęła honorować Sterling Card. Tego typu karty upraszczają zakup paliwa lotniczego (odroczony termin płatności, opłata bezgotówkowa, na miejscu, przy minimum formalności), więc stanowią ofertę dla pilotów,
lotnictwa korporacyjnego lub innych podmiotów w sektorze general aviation (do którego należą głównie małe i średnie przedsiębiorstwa). Obecnie ze Sterling Card można korzystać na ponad 700 lotniskach w 50 krajach świata. Szefowie Lotos-Air BP Polska liczą, że będzie to kolejny czynnik przyczyniający się do zwiększenia sprzedaży oraz liczby klientów spółki.
Choć samoloty należące do segmentu general aviation mają stosunkowo niewielki udział w ogólnym wolumenie sprzedaży paliw lotniczych (5–7 proc.), to ze względu na liczbę takich operacji mogą być atrakcyjnymi klientami dla firm zajmujących się tankowaniem. Oferta części takich spółek zakłada bowiem, że
klient – oprócz ceny samego paliwa – uiszcza także opłaty dodatkowe (np. za zatankowanie poza zasadniczym czasem działalności operatora, roztankowanie czy tankowanie niewielkich ilości paliwa, np. mniej niż 1 tys. litrów).
Lotos-Air BP Polska zabiega też o dostęp do skrzydła na płytach na kolejnych lotniskach. – Prowadzimy rozmowy z kilkoma innymi portami lotniczymi – przyznaje Adrianna Skoracka, wiceprezes spółki Lotos-Air BP Polska, choć nie chce zdradzić, o które konkretnie chodzi. – Być może jeszcze przed końcem roku będziemy obsługiwać samoloty w więcej niż czterech lokalizacjach – dodaje. Aby móc rozpocząć działalność w nowym miejscu, konieczne jest uzyskanie certyfikatu zezwolenia z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, co zajmuje z reguły około trzech miesięcy.
Lotos-Air BP Polska koncentruje się obecnie na pozyskiwaniu nowych klientów nad Wisłą, choć
umowa Grupy Lotos z BP Europe zakłada też, że spółka joint venture będzie mogła funkcjonować również na zagranicznych lotniskach. – Na razie chcemy pozyskać dostęp do skrzydła w jak największej liczbie lokalizacji w kraju. Jest jednak za wcześnie, by mówić o konkretnych kierunkach rozwoju za granicą – powiedział nam Kowalski.
Jak wynika z ostatnich danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, popyt na paliwo lotnicze typu jet zwiększył się w 2014 r. o 16 proc., podczas gdy na pozostałe rodzaje paliw, w tym przede wszystkim benzyny silnikowe oraz olej napędowy, spadł. Na rosnące zapotrzebowania na paliwo do samolotów ma wpływ rozwój infrastruktury lotniskowej, wzrost liczby pasażerów oraz to, że na nasz rynek wchodzą kolejni przewoźnicy.
4 na tylu lotniskach działa obecnie firma Lotos-Air BP Polska
4,05 zł najniższa cena litra paliwa jet z akcyzą na polskich lotniskach (Zielona Góra)
4,43 zł najwyższa cena litra paliwa jet z akcyzą na polskich lotniskach (Kaniów)