Biznes może rosnąć na wiele różnych sposobów. Niecodzienne techniki sprzedaży szybciej zjednają klientów. Za idącym za tym wzrostem nadąży nowoczesne oprogramowanie.
Na wyświetlaczu pojawia się gigantyczne zdjęcie jakiegoś urządzenia, przypominającego trochę maszynę do pisania, ale wyposażonego w osobną klawiaturę numeryczną. – Kto z państwa wie, co to jest? – zagaduje publiczność Michał Korycki, specjalista ds. wdrożeń systemów informatycznych z firmy ATI s.c. Sala odpowiada ciszą; gdzieś z tyłu dobiega nieśmiała sugestia, że tajemnicza maszyna ze zdjęcia może być teleksem. Po dłuższej chwili oczekiwania Korycki odpowiada, że to maszyna do księgowania. – To jeszcze do niedawna była rzeczywistość jednego z moich klientów – śmieje się. Na ekranie pojawia się kolejne zdjęcie, tym razem dwóch takich maszyn, stojących na biurkach. Pod ścianami regały wypełnione segregatorami.
W tle, za oknami, spokojny Bałtyk i nabrzeże, do którego przycumowany jest ORP Błyskawica i Dar Młodzieży. W takiej scenerii w gdyńskim hotelu Courtyard spotkali się przedstawiciele małego i średniego biznesu z województwa pomorskiego, aby posłuchać o nowoczesnych sposobach na wzrost biznesu. Było to pierwsze ze śniadań edukacyjnych w ramach Akademii Biznes Trendy organizowanej przez Grupę SAPR.
Wydarzenie rozpoczął Paweł Fortuna, trener biznesu i psycholog społeczny z Instytutu Psychologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II. (a także b. chłopak Justyny Steczkowskiej z lat jej debiutu płytą „Dziewczyna Szamana” – wyznanie, którym od razu przykuł uwagę widowni). Spotkanie z Fortuną pod hasłem „Sprzedaż w czasach cyfrowej rewolucji” przypominało bardziej utrzymaną w lekkim tonie sesję mentoringową niż wykład akademicki. Trener miał do przekazania zgromadzonym jedną podstawową myśl – żeby zmienili podejście do klienta. Czas nachalnych handlowców minął bowiem bezpowrotnie, a jak wynika z badań – decyzje zakupowe klientów coraz częściej podejmowane są, zanim dojdzie do kontaktu ze sprzedawcą.
– Spotkałem kiedyś faceta, który kolekcjonował siekiery. Trafiłem na niego przypadkiem podczas urlopu w Chorwacji. Wywiązała się rozmowa, w trakcie której spytał mnie: co panu przypomina kształt tego kraju? Powiedziałem: młotek. A on na to: blisko – siekierę – wspomniał Fortuna. Okazało się, że jego rozmówca, jak się okazało – przedsiębiorca – nie tylko kolekcjonował siekiery, ale był zafascynowany tymi przedmiotami. Przegadali o tych narzędziach kilka godzin; Fortuna wspomina, że był zafascynowany ilością drobnych szczegółów, o jakich opowiadał. – Jeśli ktoś przed wami otwiera się w taki sposób, a wy – gestem czy zdziwionym wyrazem twarzy – odepchniecie go, to oznacza koniec rozmowy. Jeśli informuję cię o czymś takim, to daję ci na talerzu swoje serce, więc jeśli nie zobaczę fascynacji, to do widzenia. Dlatego dobry handlowiec nie musi dużo mówić, ale musi za to umieć słuchać – podsumował Fortuna.
Sprzedaż to podstawa całego biznesu, ale równie ważne jest zaplecze, które będzie w stanie ją obsłużyć. Dlatego następnym punktem spotkania było omówienie nowoczesnych rozwiązań informatycznych. Skomputeryzowane biuro nie pociąga za sobą już więcej konieczności wydawania masy pieniędzy na infrastrukturę. Pokazała to Olga Stalinger, właścicielka firmy kosmetycznej Raya. Chociaż jej przedsięwzięcie jest jeszcze młode, to rośnie jak na drożdżach – ostatnio na przykład firmie udało się wprowadzić jeden z produktów do dużej sieci perfumerii i drogerii. A to wymaga oczywiście odpowiedniego zaplecza – i to takiego, którym będzie można swobodnie kierować z dowolnego miejsca, bo w przemyśle kosmetycznym bywanie na imprezach branżowych to podstawa. – Na początku swojego biznesu przedsiębiorca nie ma środków na to, żeby kupić własny serwer i jeszcze płacić za jego obsługę. Dlatego rozwiązaniem dla mnie okazał się program pracujący w chmurze, wykupiony w abonamencie, do obsługi którego ja i moi pracownicy potrzebowaliśmy tylko komputerów – mówiła Stalinger.
– Dotychczas trzeba było kupować konia z wozem. Teraz można go po prostu wynająć – przedstawiła obrazowo korzyści z rozwiązań chmurowych Jadwiga Wojtas, dyrektor ds. produkcji i rozwoju w firmie Soneta sp. z o.o., producenta oprogramowania ERP pod nazwą Enova 365. – Dzisiaj nie jest już tak, że w firmach korzyści z takiego oprogramowania odnoszą tylko prezes i księgowa. Odczuwa to każdy pracownik, który przez komórkę może złożyć wniosek o urlop czy delegację – powiedziała Wojtas.
Następne spotkanie odbędzie się 30 czerwca w Rzeszowie, zaś następne śniadania planowane są we Wrocławiu (15.09), w Katowicach (29.09) i Poznaniu (22.10). Wystąpią na nich: Jacek Kotarbiński, uznany autorytet świata marketingu; Richard Zinoecker, międzynarodowy ekspert pricingowy; Sergiusz Sawin, ekspert budowania innowacyjnych modeli biznesowych, oraz Joanna Malinowska-Parzydło, specjalistka od zarządzania kapitałem reputacji w oparciu o koncepcję marki osobistej.
Akademia Biznes Trendy
Jest to program rozwoju kompetencji menedżerskich, realizowany przez firmę Soneta, producenta oprogramowania Enova365. Projekt ma na celu przygotowanie kadry zarządzającej na zmiany rozwojowe i technologiczne oraz wskazanie, jak dzięki nowoczesnym narzędziom IT firmy mogą odnosić sukcesy biznesowe.
Program jest skierowany do dyrektorów, prezesów i właścicieli średnich i dużych firm, klientów, partnerów, dystrybutorów i dostosowany do potrzeb współczesnej kadry zarządzającej. Opiera się na spotkaniach służących wymianie doświadczeń oraz interaktywnym dostępie do wiedzy poprzez platformę internetową www.biznestrendy.eu.