Wbrew powszechnie panującemu przekonaniu specjalizują się nie tylko w drobnym handlu. Jak podkreśla główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan Małgorzata Krzysztoszek, działają w przemyśle, w budownictwie, transporcie, informacji i komunikacji - właściwie we wszystkich sektorach. Zdominowana przez firmy rodzinne jest zwłaszcza branża kosmetyczna działająca nie tylko w Polsce ale też za granicą.
Większość firm rodzinnych funkcjonuje na rynku już ponad 20 lat. Jedną z nich jest V&P złożona z kilku spółek z obszaru marketingu i wsparcia sprzedaży a także komunikacji nowych mediów.
Prezes firmy Katarzyna Łakińska mówi, że na początku, w 1991 roku, było łatwo, gdyż rynek był chłonny. Później trzeba było mocno się spiąć, by utrzymać dobrą pozycję. Na polski rynek weszły już bowiem wszystkie międzynarodowe sieci i duże grupy reklamowe. Wielkim sieciom się jednak nie daliśmy - mówi IAR Łakińska
Według Katarzyny Łakińskiej największą przeszkodą w prowadzeniu firmy są wciąż zmieniające się przepisy, na studiowanie których poświęca się mnóstwo czasu. "Mimo to jednak warto zakładać własną, rodzinną działalność" - podkreśla inna rozmówczyni IAR Anna Maria Podniesińska, która z mężem rozwinęła biznes dzięki zagranicznym kontaktom. Jej firma sprowadziła między innymi do Polski znane marki jak na przykład DHL czy Bata. Prezes Podniesińska radzi, by zakładając rodzinny interes znaleźć niszę na rynku i nie pchać się tam, gdzie jest nasycenie. Obecnie jest jeszcze miejsce w usługach a także w gastronomii, gdyż rodziny coraz częściej stołują się na zewnątrz a domowe obiadki są w cenie - podkreśla Anna Podniesińska.
Zakładanie firm rodzinnych to korzyść nie tylko dla tych, którzy to robią, ale także dla całej gospodarki. Przy Konfederacji Lewiatan powstała Rada Firm Rodzinnych. której celem jest wspieranie rodzinnego biznesu.