Po ośmiu miesiącach funkcjonowania platformy Envelo Poczta Polska nie spoczywa na laurach. Choć przegrana w przetargu na dostarczanie przesyłek sądowych była dotkliwa, inwestycje poczynione w nowoczesne usługi nie zahamowały.
- Od czasu uruchomienia w październiku 2013 r. liczba użytkowników Envelo wciąż rośnie. Obecnie z platformy i aplikacji mobilnej na smartfony i tablety korzysta już ponad 20 000 użytkowników. Liczymy, że będzie ich jeszcze więcej po udostępnieniu aplikacji Envelo w wersji dla Windows Phone, która pojawi się już niebawem - poinformował rzecznik Poczty Polskiej, Zbigniew Baranowski.
Neofaktura – oferta dla małych i średnich przedsiębiorców
W tym roku klientów Poczty czeka sporo nowości na platformie Envelo. Po Neoznaczku, Neokartce i Neoliście niedawno uruchomiona została usługa Neofaktury. Neofaktura to usługa dla małych i średnich przedsiębiorców umożliwiająca wysłanie przez internet wszystkich wystawianych faktur. Nadane w ten sposób e-faktury trafiają do specjalnej skrzynki odbiorczej na platformie Envelo - Neorachunki.
Aby otrzymywać faktury przez Envelo, odbiorca rejestruje się na platformie, lub loguje na już istniejące konto. Po zalogowaniu i kliknięciu opcji „Odbieraj rachunki”, użytkownik przechodzi do swojej skrzynki odbiorczej. Jeśli chce odbierać faktury, musi zapisać się na subskrypcję u swojego wystawcy. Robi to, klikając przycisk „Dodaj faktury do skrzynki” i wybierając wystawcę z listy. Wybrany przedsiębiorca otrzymuje wiadomość o nowej subskrypcji i akceptuje ją. Od tego momentu faktury od danego wystawcy przychodzą na skrzynkę Neorachunki użytkownika.
Obecnie neofaktury można opłacać online w przypadku, gdy wystawca udostępni link do wybranego systemu płatności. Po kliknięciu w link system przekierowuje użytkownika do strony płatności. W przyszłości Poczta planuje udostępnienie kompleksowego systemu płatności online dla wszystkich neofaktur.
List papierowy przeczytamy w sieci?
Ciekawą propozycją, która pojawi się na Envelo z kilka miesięcy, będzie kolejny etap poczty hybrydowej. Usługa ta to tzw. list skanowany - dzięki niej klient, który podpisze umowę ze spółką Poczta Polska Usługi Cyfrowe, operatorem platformy Envelo, będzie mógł wygodnie zarządzać swoją korespondencją. Gdy na jego adres zostanie wysłana tradycyjny list, koperta zostanie zeskanowana w Centrum Skanowania, a skan przesłany do klienta elektronicznie. - Po obejrzeniu koperty odbiorca będzie mógł zadecydować, czy dana przesyłka ma zostać zniszczona, otwarta w celu zeskanowania zawartości czy dosłana pod wskazany adres bez otwierania. Prace nad usługą wciąż trwają. Planujemy ją uruchomić na jesieni tego roku – tłumaczy Baranowski.
Platforma Envelo działa na infrastrukturze IT dostarczonej przez firmę nFujitsu. Proces przesyłania korespondencji jest stale monitorowany, a połączenia są szyfrowane zgodnie ze standardem SSL.
Czy ten pomysł się sprawdzi? Dla firm które dostają setki niepotrzebnych dokumentów dziennie w formie papierowej z pewnością będzie to ciekawe rozwiązanie. To, czy na usługę zdecydują się klienci prywatni, zależeć będzie od partnerów Poczty Polskiej.
Poczta na giełdzie już w 2015 roku?
Rok 2014 miał upłynąć dla Poczty Polskiej pod znakiem przygotowań do IPO. Rok temu prezes Poczty Polskiej Jerzy Jóźkowiak zapowiadał, że jeśli proces restrukturyzacji nadal będzie przebiegał zgodnie z planem, istnieje szansa, że za trzy lata Poczta Polska znajdzie się na giełdzie w ofercie publicznej. Rynek jednak domaga się szybszych reform u operatora. Według doniesień Bloomberg Businesweek prawdopodobny termin debiutu na giełdzie mógłby nastąpić już w 2015 roku, a oferta może być warta nawet 1,3 mld zł.
W czerwcu 2014 roku Poczta Polska podsumuje wyniki finansowe za 2013 rok i przedstawi plany na dalszy rozwój firmy. Jeszcze tylko do 2016 roku Poczta Polska będzie pełniła rolę operatora wyznaczonego.