Od salonów do streamingu
Wszystko zaczęło się nie od słuchania muzyki, ale od jej grania. – Kultura muzyczna Europy to kultura salonów mieszczańskich, gdzie musiało stać pianino lub fortepian, gdzie grano i śpiewano – mówi Marcin Majchrowski, dziennikarz muzyczny z II Programu PR
A kiedy pojawiła się technologia rejestracji dźwięku, zaczęto słuchać muzyki odtwarzanej mechanicznie. Przełom nastąpił ponad sto lat temu, gdy powszechnie dostępne stały się płyty, najpierw szelakowe, a potem winylowe. – Poprawa technologii nagrywania dźwięku oraz pojawienie się płyty długogrającej wywołało rewolucję w sposobie słuchania muzyki – uważa Majchrowski. W latach 60. na rynek wkroczyły kasety magnetofonowe, które były bardzo wygodne w użyciu. – Jednak ten nośnik nie zapewniał wysokiej jakości dźwięku. Stał się szczególnie popularny w krajach takich jak Polska, gdzie słuchacze nie mieli dostępu do legalnych źródeł muzyki i wszystko nagrywało się z radia lub kopiowało z płyt – zauważa dziennikarz.
Następna rewolucja to era płyty kompaktowej, a dokładnie moment, w którym możliwe stało się jej kopiowanie: przejście z systemu nagrywania analogowego do cyfrowego i pojawienie się nagrywarek CD. – Wtedy szybko zapomniano o kasetach. Okazało się, że można kopiować muzykę bez strat – po przegraniu uzyskiwaliśmy płytę o tej samej jakości co oryginał. Co więcej, kopię płyty można było zapisać na twardym dysku komputera, a następnie przez internet dzielić się plikami – podkreśla Majchrowski. Jego zdaniem istotne dla narodzin streamingu było zastosowanie nowego formatu kompresji dźwięku mp3, który umożliwił magazynowanie dużej liczby utworów na niewielkich nośnikach. – Od tej pory praktycznie wszystkie ulubione utwory można nosić ze sobą i odtwarzać na iPodach czy mp3 – przypomina Majchrowski. Stąd już był tylko krok do serwisów typu Spotify czy Deezer. Potrzebny był tylko tani dostęp do mobilnego internetu. Niedawno ten warunek został spełniony.
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama