Poczta Polska nie ustaje w staraniach o postrzeganie jej jako nowoczesnej firmy pocztowej. Od dziś klienci Poczty Polskiej mogą kupić w Internecie i wydrukować znaczki pocztowe, wysłać za pośrednictwem nowej platformy listy lub kartki, które później w papierowej formie dostarczy listonosz. Czy zaprezentowane dziś rozwiązania przyjmą się na polskim rynku?

Envelo.pl to internetowa platforma pocztowa służąca do wysyłania korespondencji elektronicznej. Od dziś dostępne są na niej produkty: neoznaczek, neolist i neokartka. Innymi słowy Poczta stworzyła miejsce dla przygotowywanych przez cały rok nowości technologicznych. – Trendy rynkowe są nieubłagane. Chcemy iść w kierunku, którego oczekują od nas nasi klienci – podkreśla Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej.

Media

Jakie usługi udostępnia zatem klientom nowa platforma?

Reklama

Neoznaczek

Media

Reklama

Znaczek pocztowy drukowany z komputera i zabezpieczony kodem data matrix. Po zakupie on-line można wydrukować go na zwykłej kartce papieru, etykiecie samoprzylepnej lub bezpośrednio na kopercie. Znaczek można pobrać ze strony internetowej lub otrzymać w postaci załącznika do e-maila.

Neolist

Odpowiednik tradycyjnego listu, ale przygotowany na Envelo.pl lub za pomocą darmowej aplikacji mobilnej (dostępnej w tej chwili jedynie na Androida, posiadacze produktów Apple będą musieli poczekać jeszcze kilka miesięcy) i wysłany przez Internet. Wystarczy wpisać treść listu lub dołączyć plik PDF, dodać dane odbiorcy i wybrać standard ekonomiczny lub priorytetowy. Listonosz dostarczy neolist bezpośrednio do skrzynki pocztowej wskazanej osoby, firmy lub urzędu. Wkrótce Poczta Polska zaproponuje nową funkcjonalność tego produktu, czyli doręczanie go do odbiorcy w kraju listem poleconym.

Neokartka

Podobnie jak neolist, możemy przygotować ją na nowej platformie internetowej lub skorzystać z darmowej aplikacji na smartfony. Dzięki tej usłudze można wysłać samodzielnie wykonaną fotografię lub skorzystać z galerii zdjęć. Po wyborze odpowiedniego zdjęcia, dopisaniu treści i adresata, oraz decyzji co do rodzaju przesyłki (polecona lub ekonomiczna), zapisujemy nasz projekt. Po jego akceptacji i opłaceniu, zostanie on dostarczony w formie tradycyjnej kartki pocztowej do każdego miejsca w Polsce i na świecie.
Za produkty zakupione na Envelo.pl będzie można zapłacić bezpośrednio za pomocą karty kredytowej lub przelewu.

Czego nie ma, a będzie

W przyszłości Poczta Polska będzie posiadała na platformie Envelo.pl fakturę elektroniczną, usługi ePodpis i eUmowę, czyli podpisywanie elektronicznych dokumentów z poświadczeniem zapewniającym moc prawną czy finalnie elektroniczny list rejestrowany.
„Docelowo platforma będzie miejscem skupiającym wszystkie e-usługi pocztowe. Pod tym względem będzie to unikatowe rozwiązanie na rynku" – zapowiada Grzegorz Świdwiński, prezes spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe.
Poczta musi się zmieniać

Poczta Polska nie ma wyboru. Wprowadzanie coraz to nowych rozwiązań technologicznych w usługach pocztowych to jedyna szansa na dotrzymanie kroku konkurencji na rynku, na którym firma nadal posiada uprzywilejowaną pozycję. Niezależni operatorzy od dawna przyzwyczajają klientów do obsługi internetowej czy korzystania z nowoczesnych urządzeń, takich jak paczkomaty czy awizomaty.

Dodatkowo sporym ciosem okazał się dla Poczty Polskiej niedawny wyrok Krajowej Izby Odwoławczej. W rezultacie otworzył on alternatywnym operatorom pocztowym - w tym spółce InPost, największemu rywalowi Poczty na polskim rynku - dostęp do przetargów na rzecz wszystkich instytucji publicznych oraz Ministerstwa Sprawiedliwości. Na początek będą mogli złożyć oferty w przetargu na świadczenie usług pocztowych dla sądów i prokuratur wartych 600 - 700 mln zł, ale wydaje się, że może to być wstęp do kolejnych ułatwień dla konkurencji Poczty.

Konkurencja: to żadna rewolucja

Suchej nitki na ofercie Poczty Polskiej nie zostawia konkurencja. ”Nowe usługi Poczty Polskiej to wciąż gonitwa za prywatnymi operatorami, którzy narzucają tempo rozwoju. Automatyzacja usług pocztowych to fakt, a nie przyszłość rynku. A Poczta Polska wciąż specjalizuje się w obsłudze tradycyjnej korespondencji"- uważa Leszek Żebrowski, prezes Polskiej Grupy Pocztowej SA. Wtóruje mu prezes Integer, Rafał Brzoska -"Działania Poczty Polskiej, w tym uruchomienie internetowej platformy, są nieco spóźnione i w żaden sposób nie są w stanie zagrozić naszej coraz silniejszej pozycji. To, co teraz wprowadza operator wyznaczony, my oferujemy już od wielu lat. Przykładem tego jest nagłaśniana przez Pocztę Polską wiadomość o chęci uruchomienia poczty hybrydowej. Zdaniem naszego konkurenta tego typu usługi stanowią nowość, a w rzeczywistości podobne rozwiązania oferowane są na polskim rynku już od bardzo dawna."

Jak zapewnia Poczta Polska, firma planuje również dzięki dostępowi do baz danych i systemów organów państwa oferować obywatelom różnego rodzaju dokumenty, np. wypisy z rejestrów, dokumenty z Krajowego Rejestru Sądowego. Dzięki temu nie będą oni musieli jechać po nie do oddalonych miejscowości, ale odbiorą je na najbliższej poczcie. Na to jednak będziemy musieli jeszcze poczekać.