Poczta Polska nie ustaje w staraniach o postrzeganie jej jako nowoczesnej firmy pocztowej. Od dziś klienci Poczty Polskiej mogą kupić w Internecie i wydrukować znaczki pocztowe, wysłać za pośrednictwem nowej platformy listy lub kartki, które później w papierowej formie dostarczy listonosz. Czy zaprezentowane dziś rozwiązania przyjmą się na polskim rynku?
Reklama

Envelo.pl to internetowa platforma pocztowa służąca do wysyłania korespondencji elektronicznej. Od dziś dostępne są na niej produkty: neoznaczek, neolist i neokartka. Innymi słowy Poczta stworzyła miejsce dla przygotowywanych przez cały rok nowości technologicznych. – Trendy rynkowe są nieubłagane. Chcemy iść w kierunku, którego oczekują od nas nasi klienci – podkreśla Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej.

Media

Jakie usługi udostępnia zatem klientom nowa platforma?

Neoznaczek

Media

Znaczek pocztowy drukowany z komputera i zabezpieczony kodem data matrix. Po zakupie on-line można wydrukować go na zwykłej kartce papieru, etykiecie samoprzylepnej lub bezpośrednio na kopercie. Znaczek można pobrać ze strony internetowej lub otrzymać w postaci załącznika do e-maila.

Neolist

Odpowiednik tradycyjnego listu, ale przygotowany na Envelo.pl lub za pomocą darmowej aplikacji mobilnej (dostępnej w tej chwili jedynie na Androida, posiadacze produktów Apple będą musieli poczekać jeszcze kilka miesięcy) i wysłany przez Internet. Wystarczy wpisać treść listu lub dołączyć plik PDF, dodać dane odbiorcy i wybrać standard ekonomiczny lub priorytetowy. Listonosz dostarczy neolist bezpośrednio do skrzynki pocztowej wskazanej osoby, firmy lub urzędu. Wkrótce Poczta Polska zaproponuje nową funkcjonalność tego produktu, czyli doręczanie go do odbiorcy w kraju listem poleconym.

Neokartka

Podobnie jak neolist, możemy przygotować ją na nowej platformie internetowej lub skorzystać z darmowej aplikacji na smartfony. Dzięki tej usłudze można wysłać samodzielnie wykonaną fotografię lub skorzystać z galerii zdjęć. Po wyborze odpowiedniego zdjęcia, dopisaniu treści i adresata, oraz decyzji co do rodzaju przesyłki (polecona lub ekonomiczna), zapisujemy nasz projekt. Po jego akceptacji i opłaceniu, zostanie on dostarczony w formie tradycyjnej kartki pocztowej do każdego miejsca w Polsce i na świecie.
Za produkty zakupione na Envelo.pl będzie można zapłacić bezpośrednio za pomocą karty kredytowej lub przelewu.

Czego nie ma, a będzie

W przyszłości Poczta Polska będzie posiadała na platformie Envelo.pl fakturę elektroniczną, usługi ePodpis i eUmowę, czyli podpisywanie elektronicznych dokumentów z poświadczeniem zapewniającym moc prawną czy finalnie elektroniczny list rejestrowany.
„Docelowo platforma będzie miejscem skupiającym wszystkie e-usługi pocztowe. Pod tym względem będzie to unikatowe rozwiązanie na rynku" – zapowiada Grzegorz Świdwiński, prezes spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe.
Poczta musi się zmieniać

Poczta Polska nie ma wyboru. Wprowadzanie coraz to nowych rozwiązań technologicznych w usługach pocztowych to jedyna szansa na dotrzymanie kroku konkurencji na rynku, na którym firma nadal posiada uprzywilejowaną pozycję. Niezależni operatorzy od dawna przyzwyczajają klientów do obsługi internetowej czy korzystania z nowoczesnych urządzeń, takich jak paczkomaty czy awizomaty.

Dodatkowo sporym ciosem okazał się dla Poczty Polskiej niedawny wyrok Krajowej Izby Odwoławczej. W rezultacie otworzył on alternatywnym operatorom pocztowym - w tym spółce InPost, największemu rywalowi Poczty na polskim rynku - dostęp do przetargów na rzecz wszystkich instytucji publicznych oraz Ministerstwa Sprawiedliwości. Na początek będą mogli złożyć oferty w przetargu na świadczenie usług pocztowych dla sądów i prokuratur wartych 600 - 700 mln zł, ale wydaje się, że może to być wstęp do kolejnych ułatwień dla konkurencji Poczty.

Konkurencja: to żadna rewolucja

Suchej nitki na ofercie Poczty Polskiej nie zostawia konkurencja. ”Nowe usługi Poczty Polskiej to wciąż gonitwa za prywatnymi operatorami, którzy narzucają tempo rozwoju. Automatyzacja usług pocztowych to fakt, a nie przyszłość rynku. A Poczta Polska wciąż specjalizuje się w obsłudze tradycyjnej korespondencji"- uważa Leszek Żebrowski, prezes Polskiej Grupy Pocztowej SA. Wtóruje mu prezes Integer, Rafał Brzoska -"Działania Poczty Polskiej, w tym uruchomienie internetowej platformy, są nieco spóźnione i w żaden sposób nie są w stanie zagrozić naszej coraz silniejszej pozycji. To, co teraz wprowadza operator wyznaczony, my oferujemy już od wielu lat. Przykładem tego jest nagłaśniana przez Pocztę Polską wiadomość o chęci uruchomienia poczty hybrydowej. Zdaniem naszego konkurenta tego typu usługi stanowią nowość, a w rzeczywistości podobne rozwiązania oferowane są na polskim rynku już od bardzo dawna."

Jak zapewnia Poczta Polska, firma planuje również dzięki dostępowi do baz danych i systemów organów państwa oferować obywatelom różnego rodzaju dokumenty, np. wypisy z rejestrów, dokumenty z Krajowego Rejestru Sądowego. Dzięki temu nie będą oni musieli jechać po nie do oddalonych miejscowości, ale odbiorą je na najbliższej poczcie. Na to jednak będziemy musieli jeszcze poczekać.