Poczta Polska sprzedała ponad 100 tysięcy neoznaczków w pierwszym miesiącu działania Envelo.pl - platformy internetowej Poczty Polskiej. Dodatkowo Poczta informuje, że w minionym tygodniu tj. 2-8 grudnia, Barometr Świąteczny Poczty Polskiej osiągnął poziom 144,67 proc., co oznacza, że Polacy wysłali o prawie 45 proc. więcej paczek, niż zwykle.

W dniu 29 października 2013 roku pisaliśmy o funkcjonowaniu platformy envelo.pl i wdrożeniu dzięki niej nowatorskich usług przez Pocztę Polską.

Jedną z nich jest neoznaczek. To nic innego jak po po prostu znaczek pocztowy dostępny w Internecie. Pozwala na opłacenie krajowych przesyłek listowych nierejestrowanych. Neoznaczek można samodzielnie wydrukować oraz umieścić na kopercie jako dowód opłacenia nadania przesyłki. Co ciekawe w pierwszym kwartale 2014 r. neoznaczki będzie można uatrakcyjnić dodając swoje własne zdjęcie lub logotyp. Pojawi się także możliwość opłacenia nimi przesyłek zagranicznych oraz listów rejestrowanych.

Z platformy można także wysłać list i kartkę pocztową, które w sposób tradycyjny dostarczy listonosz. Po miesiącu działania platformy envelo.pl Poczta Polska postanowiła pochwalić się zainteresowaniem ze strony klientów.

ikona lupy />
Platforma envelo.pl, Poczta Polska / Media

- W ciągu pierwszego miesiąca funkcjonowania platformy sprzedaliśmy ponad 100 000 neoznaczków. Nasi klienci założyli kilka tysięcy kont na platformie Envelo.pl, a prawie wszystkie są aktywne. Najbardziej popularne nominały neoznaczka to oczywiście 1,60 PLN dla listu ekonomicznego oraz 2,35 PLN dla priorytetowego - mówi Grzegorz Świdwiński, prezes zarządu Poczta Polska Usługi Cyfrowe, obsługującej platformę.

ikona lupy />
e-znaczek Poczta polska / Media

Świąteczna gorączka

Poczta Polska poinformowała również, że w dniach 2-8 grudnia 2013 roku Barometr Świąteczny Poczty Polskiej osiągnął poziom 144,67 proc.. Oznacza to, że Polacy wysłali o prawie 45 proc. więcej paczek w tym czasie, niż zwykle. Barometr Świąteczny Poczty Polskiej to wskaźnik mierzący poziom gorączki świątecznej wśród wysyłających przesyłki. Bieżący odczyt jest znacząco wyższy od odczytu z analogicznego okresu roku poprzedniego, który wyniósł 129,34 proc.

Wpływ na wzrost liczby nadawanych paczek miał także przypadający 2 grudnia Dzień Darmowej Dostawy. W ramach tej akcji klienci prawie 2,5 tys. sklepów internetowych mogli uzyskać bezpłatną dostawę towaru bez względu na wartość zakupów i sposób zapłaty.

Szczyt paczkowy: Co zamawialiśmy?

Koniec roku jest zawsze najgorętszym okresem w branży przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP). Liczba przesyłek w tym czasie wzrasta nawet o 60 proc. Przewożone są głównie prezenty świąteczne zakupione przez Internet, ale także towary do centrów handlowych i dokumenty między firmami. Przygotowania do tego szczytu zaczynają się już kilka miesięcy wcześniej.

Jak firmy przygotowują się na atak klientów?

W czasie świątecznej gorączki zakupów pełne ręce roboty mają nie tylko operatorzy pocztowi , ale i firmy zajmujące się sprzedażą wysyłkową. Okazuje się, że przygotowanie do szczytu paczkowego w tych firmach zaczyna się zaraz po letnich wakacjach. Firmy prognozują liczbę przesyłek bazując na danych historycznych z ostatnich 12 miesięcy, tendencjach na rynku i własnym doświadczeniu.

- Analizujemy dokładnie wyzwania, jakie stanęły przed firmą Avon w roku poprzednim, weryfikujemy to, co wspierało sukcesy oraz opracowujemy i wdrażamy nowe strategie. „Uszczelniamy” wszystkie procesy logistyczne po stronie Avon, zapraszając również do rozmów naszych dostawców. Przygotowujemy plany realizacji w różnych horyzontach czasowych, rozpatrując dostawy w poszczególne dni wysyłkowe. Szczególnie ważne jest dla nas opracowanie scenariuszy i planów ich sprawnego wprowadzenia w życie na wypadek nieoczekiwanych okoliczności, np. gwałtownych opadów śniegu - mówi Marcin Domarecki, Manager Działu Transportu Avon Operations Polska.

Nadawcy przesyłek coraz więcej wiedzą na temat funkcjonowania firm z branży KEP. Zdają sobie sprawę z potencjału, ale także ograniczeń systemów operacyjnych, dlatego ściślej współpracują z nimi w okresie przedświątecznym. - Bonprix nauczony wieloletnim doświadczeniem stosuje działania prewencyjne, które eliminują skutki gwałtownego wzrostu wysyłki paczek przed świętami Bożego Narodzenia. Planujemy dystrybucję swoich katalogów w taki sposób, aby rozkład otrzymywanych zamówień był równomierny. Ostatni katalog wysyłany został do naszych klientów 14 listopada 2013 roku – mów Marcin Wendrychowicz, IT Manager, Bonprix.

Oprac. T.J