Gaz-System, spółka Skarbu Państwa odpowiedzialna za infrastrukturę gazową, ledwo rozpoczął największy w swojej historii projekt inwestycyjny, który zakłada rozbudowę do 2014 r. sieci przesyłowej o 1000 km, a już przymierza się do kolejnego, równie gigantycznego. Jak dowiedział się „DGP”, w planach ma budowę dodatkowych 800 km gazociągów.
– Infrastruktura ta stworzy możliwości do eksportu gazu łupkowego – mówi Małgorzata Polkowska z Gaz-Systemu. Wyjaśnia, że ma to być część korytarza Północ-Południe, który zakłada budowę sieci przesyłowej od terminalu LNG w Świnoujściu przez Polskę, Czechy, Słowację i Węgry po terminal LNG Adria w Chorwacji.
W pierwszym etapie, do 2014 r., Gaz-System rozbuduje interkonektor w Lasowie o 0,5 mld m sześc. W efekcie już od października tego roku łącznikiem z Niemcami będziemy mogli transportować 1,5 mld m sześc. surowca rocznie. Spółka wybuduje również całkowicie nowe połączenie z Czechami o mocy 0,5 mld m sześc.
Drugi etap, planowany na lata 2015 – 2017, zakłada zwiększenie możliwości przesyłowych w Lasowie, do 2,3 mld m sześc. Gaz-System przebuduje też gazociąg do Czech; jego moce mogą być powiększone nawet do 3 mld m sześc. Spółka chce też zainwestować w gazociąg na Litwę, który umożliwiłby przesył 5 mld m sześc. gazu rocznie. W lipcu Ernst & Young ma przedstawić wyniki analizy tego projektu. Bardziej zaawansowane prace trwają w przypadku połączenia gazowego ze Słowacją (ma mieć moc 4 – 5 mld m sześc.). – Podpisaliśmy już list intencyjny, zostanie wykonana analiza rynkowa wraz ze studium wykonalności – mówi Polkowska.
W sumie do końca 2014 r. Polska zyska możliwość dostaw z innych kierunków niż Rosja, dodatkowych 6 mld m sześc. gazu rocznie (1 mld m sześc. dzięki interkonektorom z Czechami i Niemcami oraz 5 mld m sześc. po uruchomieniu gazoportu). W wyniku inwestycji w drugim etapie, zaplanowanych na lata 2015 – 2017, Polska będzie mogła rocznie importować lub eksportować dodatkowe 13 mld m sześc. gazu więcej.
Na pierwszy etap rozbudowy gazociągów – do 2014 r. – spółka wyda 5 mld zł, na drugi – 4 mld zł. Terminal LNG, którego otwarcie planowane jest w 2014 r., będzie kosztował 4,3 mld zł. W sumie inwestycje w infrastrukturę gazową do 2017 r. wyniosą aż 13,3 mld zł.
Dzięki nim zyskamy możliwość importu i eksportu nawet ponad 20 mld m sześc. gazu, z kierunków alternatywnych wobec Rosji. Dziś nasze możliwości przesyłu gazu z Zachodu to zaledwie 1 mld m sześc.