statystyki

W kolizji ze wzorem przemysłowym znak towarowy górą

autor: Wojciech Gierszewski02.04.2019, 17:00
Symbol znaku towarowego

Z jednej strony przedsiębiorca uzyskuje prawo, które jak wskazano, może obronić się w kolizji z innym prawem przedstawiającym czysty wzór.źródło: ShutterStock

Powyższa konkluzja wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE z 6 marca 2019r. (sygn. akt C-693/17P). W sprawie doszło do konfrontacji pomiędzy zarejestrowanym w kategorii opakowań na rzecz polskiego przedsiębiorcy – spółki BMB sp. z o.o. – wspólnotowym wzorem przemysłowym (nr RCD-826 680-0001), który stanowi przezroczyste pudełeczko na drażetki z zaokrąglonymi rogami, a znanym opakowaniem firmy Ferrero drażetek (Tic Tac), będącym znakiem towarowym zarejestrowanym dla słodyczy przedstawiającym przezroczysty kształt opakowania (znak nr 405177).

Szybka rejestracja

Dla przypomnienia, założenie systemowe ochrony wzorów przemysłowych polega na przesunięciu w czasie badania, czy wzór spełnia ustawowe przesłanki. Wnioskodawca uzyskuje rejestrację wzoru bez przechodzenia szczegółowej procedury badawczej i w bardzo krótkim czasie (w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej – EUIPO w Alicante – trwa to obecnie 5–10 dni), a dopiero w sytuacji, w której inny uczestnik rynku złoży wniosek o unieważnienie prawa, właściwy organ bada, czy rejestracja ta jest ważna, tj. czy doszło do spełnienia przesłanek lub występowania przeszkód w rejestracji. Taka też sytuacja miała miejsce w opisywanej sprawie. Spółka BMB uzyskała rejestrację swojego opakowania i dopiero następczo Ferrero zwróciło się z wnioskiem o jego unieważnienie.

Ferrero powołało się, m.in. na przeszkodę z art. 25 ust.1 lit e rozporządzenia 6/2002 w sprawie wspólnotowego wzoru przemysłowego. Zgodnie z nią wzór przemysłowy może zostać unieważniony, jeśli użyto w nim wcześniejszego oznaczenia (znaku towarowego), chronionego na podstawie prawa krajowego lub europejskiego. Innymi słowy unieważnienie wzoru może nastąpić w sytuacji stwierdzenia naruszenia prawa do wcześniejszego znaku towarowego. To zaś bada się z perspektywy właściwego kręgu odbiorców i możliwości wprowadzenia ich w błąd przez wzór zawierający oznaczenie.


Pozostało jeszcze 76% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane