Pokolenie X, Y i Z zostanie w przyszłości zastąpione przez fanów Apple’a.



Millenialsi to nadal grupa zdecydowanie preferowana przez polską branżę marketingową. Jak wynika z danych zebranych przez NetSprint, wydatki na reklamę online, skierowaną do pokolenia Y, są dwa razy wyższe niż przeznaczone na młodsze od niego o kilkanaście lat pokolenie X. – Częściowo można to tłumaczyć faktem, że do młodszych generacji trudniej jest dotrzeć poprzez media tradycyjne – tłumaczył Artur Banach podczas Forum IAB 2017.

Tymczasem oba pokolenia nie ustępują postmillenialsom, jeśli chodzi zakres korzystania z Internetu, zwłaszcza z portali społecznościowych. Poszczególne grupy wykorzystują jednak sieć do innych celów. O ile starsi częściej otwierają komputer, aby wysłać e-mail czy zapłacić rachunki, to młodsi wolą wtedy oglądać YouTube’a czy przeglądać vlogi.

Natomiast media społecznościowe są generalnie dobrem wspólnym, a Facebook stanowi jednocześnie szerokie źródło wiedzy o preferencjach konsumentów i pokazuje, że coraz bardziej liczy się nie data urodzenia, ale styl życia, jaki wybierają poszczególne grupy. Na przykład fani produktów Apple dzielą ze sobą zainteresowania niezależnie od wieku. – marketingowcy muszą zmienić strategię komunikacji, odrzucając kategorię wiekową i skoncentrować się na osobach skupionych wokół produktu. Przestańmy już myśleć o millenialsach – apelowali na Forum IAB 2017 Filip Cyprowski i Jacek Rzepka z Sotrendera.

Mikrosegmentacja, czyli targetowanie małych grup konsumentów to jedna z lekcji, jaką muszą przyswoić sobie polscy marketingowcy. Silnie zindywidualizowana kampania w połączeniu z umiejętnym wykorzystaniem Big Data pomogła Donaldowi Trumpowi zostać niedawno prezydentem USA. Duży udział w sukcesie Trumpa miała firma reklamowa Cambridge Analytica, której szef Alexander Nix był gościem Forum IAB 2017. Przed wykorzystywaniem populizmu reklamowego przestrzegał jednak Przemysław Bartkowiak z Grupy Netsprint, który zauważył, że szokowanie odbiorców opłaca się tylko w krótkiej perspektywie, bowiem zniechęceni klienci w końcu i tak skorzystają z ad blocka.

Kierunek dla polskiej reklamy na najbliższe lata to personalizacja treści. – Konsumenci oczekują specjalnie dla nich przygotowanych treści, prezentowanych w bardzo konkretnych sytuacjach i w odpowiednim czasie -podkreślił Włodzimierze Schmidt, prezes IAB Polska. Do modelowania działań klientów posłużą media społecznościowe, pozwalające już teraz śledzić zainteresowania konsumentów poprzez wgląd w ich rozmowy oraz dostęp do zamieszczanych przez nich zdjęć czy wideo.

W Forum IAB „Świat pod napięciem. Nowy porządek w reklamie” wzięło udział ponad 1000 przedstawicieli agencji reklamowych, domów mediowych, reklamodawców i badaczy rynku. Rozmawiali nie tylko o mitach narosłych wobec pokolenia millenialsów, ale zastanawiano się też, jak stworzyć nowoczesną i efektywną komunikację z klientem i jak będzie rozwijał się polski rynek reklamy wobec coraz silniejszej pozycji Google’a i Facebooka.