Przy zachowaniu konkurencyjności dotychczasowych istotnych branż, takich jak spożywcza, chemiczna, metalowa, samochodowa czy meblarska, strategia proponuje dziesięć sektorów strategicznych, które mogą stać się podstawą do konkurencyjnych przewag polskiej
gospodarki. To:
● środki
transportu zbiorowego (np. e-busy, statki specjalistyczne),
● elektronika profesjonalna (oprogramowanie specjalistyczne, automatyka maszyn i budynków, gry komputerowe),
● rozwiązania lotniczo-kosmiczne (np. drony),
● sektor medyczny (urządzenia medyczne/terapie/e-medycyna/biofarmaceutyki),
● systemy wydobywcze (np. (inteligentna kopalnia),
● odzysk materiałowy surowców,
● ekobudownictwo (np. budynki pasywne),
Lista nie jest zamknięta. Preferowane branże mogłyby liczyć na wsparcie państwa m.in. przez system zamówień publicznych, deregulację, specjalne programy rządowe i wreszcie specjalny instrument, tzw. kontrakt branżowy, który ma zawierać pakiet działań i ułatwień skierowanych do danej branży.
W realizacji tego celu resort rozwoju przewiduje pięć obszarów działań:
● rozwój innowacyjnych
firm,
W ramach tych działań ma powstać m.in. nowa polityka przemysłowa, mają się w niej pojawić tak zwane projekty flagowe – przy których zgromadzą się i będą współpracować polskie firmy budując przy tym konkurencyjność polskiej gospodarki – możliwości jest wiele, to np. budowa promów, dronów czy telemedycyna. Projekty innowacyjne mają być wspierane m.in. przez nowo powstały Narodowy Instytut Technologiczny.
Te działania mają być połączone z ułatwieniami dla przedsiębiorców, np. ma być wprowadzona nowa uproszczona forma rozliczania danin publicznych dla przedsiębiorstw osiągających przychód niższy niż szesnastokrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę. Mają także nastąpić zmiany w systemie edukacji.
Jednym z głównych narzędzi wsparcia inwestycji ma być Polski Fundusz Rozwoju, choć resort liczy też na uruchomienie projektów prywatnych. Ma powstać program wspierania rozwoju rynku kapitałowego, a zapowiadane zmiany w OFE i III filarze emerytalnym mają być kołem zamachowym budowy oszczędności obywateli.
Program wsparcia zagranicznej ekspansji polskich firm przewiduje promocje 12 branż (m.in. producentów sprzętu medycznego, maszyn i urządzeń, kosmetyków, sektora IT/ICT, biotechnologii i farmaceutyków czy polskiej mody). Ma zostać zbudowany system promocji gospodarki, jednocześnie ma powstać zintegrowany system promocji kultury polskiej za granicą.