statystyki

Auto z e-call: Samochód sam zadzwoni po karetkę

autor: Damian Furmańczyk22.02.2016, 07:46; Aktualizacja: 07.03.2016, 17:09
Auto z e-call: Samochód sam zadzwoni po karetkę

Auto z e-call: Samochód sam zadzwoni po karetkęźródło: Bloomberg

Bruksela planuje, że po 2018 r. każde nowe auto w UE będzie wyposażone w system powiadamiania ratunkowego. Niektórzy producenci już teraz sprzedają samochody z e-call. W dotrzymanie terminu mało kto wierzy, bo inauguracja e-call była zapowiadana już na koniec minionej dekady. Na ruch Brukseli nie czekają jednak koncerny, które zdążyły wprowadzić na rynek własne systemy. Korzystają z nich m.in. BMW, Mercedes, Opel, Volvo, Subaru i marki francuskiego koncernu PSA. Prace nad własnym e-call potwierdziły w rozmowie z DGP także Renault, Škoda i Toyota.

Idea jest prosta. Po wypadku system automatycznie wysyła powiadomienie do konsultanta, który za pomocą telefonu wbudowanego w automat łączy się z kierowcą. Jeśli rozmówca jest świadomy, decyduje, czy wezwać służby medyczne. W sytuacji gdy kierowca nie odpowiada, służby są wzywane automatycznie, a do poszkodowanego docierają na podstawie GPS. Zgodnie z pierwotnym założeniem KE e-call miał łączyć bezpośrednio z numerem 112. W praktyce za kontakt z kierowcami odpowiadają konsultanci. Czasami są tofirmy zewnętrzne, a czasami specjalne oddziały w centrali producenta.

W Volvo, które z autorskim systemem „On Call” wystartowało wiosną 2015 r., za wzywanie pomocy odpowiada ubezpieczeniowo-serwisowa firma Mondial Assistance. Za bezpieczeństwo trzeba jednak zapłacić. System jest dostępny opcjonalnie i kosztuje 4 tys. zł. W pakiecie oprócz sygnału SOS znajduje się mobilne sterowanie wybranymi funkcjami auta, podstawowa diagnostyka i powiadamianie o próbach włamania. – W Polsce na zakup „On Call” decyduje się ponad 10 proc. klientów – informuje Stanisław Dojs z Volvo Car Poland. W Szwecji jest to ok. 70 proc. – W Polsce mieliśmy co najmniej dwa incydenty. System zadziałał bez zarzutu – zapewnia Dojs. Podobnie działa projekt Citroëna i Peugeota, którego obsługą zajmuje się firma assistance Starter24.


Pozostało 45% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane