Statek jest 15. jednostką we flocie PŻM z serii tzw. 38-tysięczników, czyli jednostek o nośności 38 tys. ton, zapoczątkowanej masowcem "Kujawy". "Szczecin" to także pierwszy statek z kolejnej serii czterech tego typu, jakie PŻM zamówiła w stoczni Xingang. Statki tej serii będą nosić nazwy miast polskiego wybrzeża.
Następny w kolejności - m/s "Koszalin" - zwodowany zostanie w lutym przyszłego roku (odbiór w maju 2012), natomiast wodowanie dwóch ostatnich statków z serii - m/s "Gdynia" i m/s "Puck" - odbędzie się tego samego dnia, czyli 15 marca 2012 r.(odbiór w czerwcu 2012).
Jak podkreślił Gogol, masowce o nośności 38 tys. ton znakomicie sprawdzają się na rynku żeglugowym, zwłaszcza w relacjach transatlantyckich. "Dzięki swojej uniwersalności - mimo trudnego obecnie dostępu do ładunków - nie ma problemów z ich zatrudnieniem. Również współpraca z państwową stocznią Xingang układa się bardzo dobrze. Statki wykonane są solidnie, a kolejne fazy ich budowy postępują zgodnie z zapisanym w kontrakcie planem" - dodał.
M/s "Szczecin" to klasyczny masowiec do przewozu takich ładunków jak zboże, nawozy sztuczne, węgiel czy fosforyty. Posiada pięć ładowni oraz cztery własne dźwigi o udźwigu 30 ton każdy. Ma 190 metrów długości i 28 metrów szerokości. Rozwija maksymalną prędkość morską 14 węzłów (ok. 26 km/h). Jego zanurzenie z pełnym ładunkiem to 10,40 m.
Na m/s "Szczecin" będzie pracować 21 polskich oficerów i marynarzy.
PŻM jest przedsiębiorstwem państwowym. Posiada ponad 70 statków. Zatrudnia blisko 3 tys. osób, z czego na morzu pracuje ok. 2500. W całej Grupie PŻM pracuje około 4000 osób; większość z nich to mieszkańcy Szczecina i regionu.