W ręce Volkswagena przejdą 1 stycznia 2012 r. samochodowe interesy Kulczyka. Niemiecki koncern sam będzie sprzedawał swoje auta w Polsce.
Do Niemców trafi cały motoryzacyjny majątek Kulczyk Investments: w Kulczyk Pon Investments KPI (50,1 proc.) i w Skoda Auto Polska (49 proc. udziałów). Volkswagen Financial Services i Volkswagen Bank przejmą mniejszościowe pakiety w Volkswagen Leasing Polska i Volkswagen Bank Polska. Wczoraj taką informację od szefostwa KPI otrzymali pracownicy poznańskich spółek. Przedstawiciele Kulczyk Investments nie komentowali sprawy.
Nieznana jest kwota transakcji i sposób jej wypłaty. Nieoficjalnie wiadomo, że przynajmniej w części może być ona rozliczona bezgotówkowo. A to oznacza powtórkę scenariusza z 2009 r., gdy Kulczyk Holding sprzedawał koncernowi SAB Miller 28,1 proc. Kompanii Piwowarskiej. W zamian za ten pakiet Kulczyk objął nowe akcje SAB Miller warte, według ówczesnej wyceny, ponad 1,1 mld dol. W przypadku biznesu samochodowego w grę wchodzą mniejsze kwoty, bo cała transakcja może mieć wartość – według nieoficjalnych szacunków – ponad 600 mln zł. Zgodnie z wczorajszą wyceną akcji Volkswagena dałoby to Kulczyk Investments niecałe pół procenta w kapitale akcyjnym VW. W przypadku SAB Miller Kulczyk objął 3,8 proc. akcji.
Transakcję z entuzjazmem przyjmuje rynek samochodowy. – Zarządzanie jedną z głównych marek europejskich bezpośrednio przez koncern będzie bardziej naturalne – mówi Andrzej Halarewicz, szef polskiego oddziału JATO Dynamics, firmy monitorującej światowy rynek motoryzacyjny. Dodaje jednak, że sprzedaż aut w Polsce przez pośrednika nie była niczym nadzwyczajnym. Samochody Volkswagena wciąż są sprzedawane w ten sposób w Holandii i Szwajcarii.
Dla Tadeusza Szewczyka, który od 44 lat handluje w Polsce volkswagenami, transakcja z niemieckim koncernem to postawienie kropki nad i. – Sprzedawanie VW w Polsce to wspaniały interes, ale to za mała skala dla tak wielkiego biznesmena jak Jan Kulczyk – mówi.
Kulczyk to potentat na polskim rynku motoryzacyjnym. Przez 20 lat działalności rozkręcił samochodowy biznes Volkswagena w naszym kraju. W 2010 r. co piąte auto osobowe kupowane w Polsce należało do marek Skoda i VW. KPI Polska zatrudnia 1000 osób, ma 195 salonów. Od początku istnienia firma sprzedała milion aut.
Gaz i energetyka zamiast samochodów
Jan Kulczyk zmienia biznesowe cele, dlatego sprzedaje aktywa motoryzacyjne. To kolejny etap transformacji grupy, która koncentruje się na sektorze infrastrukturalnym, a głównie energetyczno-wydobywczym.
Spółka zależna Kulczyk Oil Ventures ma już na koncie pierwsze sukcesy. Konsekwentnie zwiększa wydobycie gazu na Ukrainie. Wczoraj KOV poinformował, że zakończył szczelinowanie pierwszego odwiertu poszukiwawczego na polu Olgowskoje, uzyskując dziennie ponad 65 tys. m sześc. gazu – to komercyjny przepływ gazu w strefach dotąd uznanych za niezdatne do eksploatacji. Spółka rozpoczyna prace przy kolejnym odwiercie. Dziś KOV produkuje dziennie 340 tys. m sześc. gazu, a wkrótce zwiększy je o nawet 0,5 mln m sześc. Poza Ukrainą KOV szuka ropy i gazu w Brunei, a wkrótce zamierza rozpocząć wydobycie w Nigerii.
MD