"W Adamowie mamy stabilne dostawy, na średnim poziomie 45-48 mln ton rocznie. To się nie zmienia. W tym roku powinno być to ok. 45-46 mln ton" - zaznaczył.
Dodał, że maksymalna przepustowość ropociągu to 50 mln rocznie. "Takim wąskim gardłem jest przede wszystkim białoruski odcinek ropociągu ("Przyjaźń" - PAP). Tam nie da się praktycznie przepchnąć więcej, niż 50 mln ton rocznie. Jak do tej pory ten rurociąg pracuje więc na granicy własnej możliwości" - zaznaczył.
Soszyński podkreślił, że PERN nie obawia się rurociągu naftowego BTS-2, czyli drugiej części Bałtyckiego Systemu Rurociągowego (BTS), którego pierwsza nitka ma zostać oddana do użytku w listopadzie. Ta biegnąca do portu Ust-Ługa pod Petersburgiem rura ma stanowić alternatywę wobec magistrali "Przyjaźń", a także zmniejszyć zależność Rosji od Białorusi i Ukrainy, jako krajów tranzytowych.
"zdajemy sobie sprawę, że skutki inwestycji prowadzonej przez naszych partnerów rosyjskich będą miały konsekwencje dla naszej firmy. (...) Nie obawiamy się jednak tych konsekwencji, aczkolwiek zdajemy sobie sprawę, że musimy się w odpowiedni sposób na nie przygotowywać. Przede wszystkim zwiększając zdolności Naftoportu (w Gdańsku - PAP) i zdolności przesyłowe naszego ropociągu" - zaznaczył.
PERN jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Podstawowa działalność spółki jest eksploatacja sieci rurociągów transportujących rosyjską ropę naftową dla największych producentów paliw w Polsce oraz w Niemczech. Realizację tej usługi umożliwiają dwie nitki rurociągu "Przyjaźń", biegnące z Adamowa położonego przy granicy Polski z Białorusią do Płocka, a następnie do Niemiec.
PERN tłoczy ropę naftową z Rosji do rafinerii polskich - PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau. Przesyła również surowiec tranzytem do gdańskiego Naftoportu, w którym ma udziały. PERN posiada także udziały w spółce Operator Logistyczny Paliw Płynnych, posiadającej bazy magazynowe w całym kraju oraz w spółce Siarkopol Gdańsk, zajmującej się przyjmowaniem, składowaniem, przeładunkiem i spedycją m.in. siarki granulowanej, oleju opałowego i napędowego.