SA i SKA mają obowiązek założyć ją i zamieszczać tam na bieżąco uchwały i ogłoszenia

Z kolei te podmioty, które już taką stronę uruchomiły wcześniej, muszą sprawdzić, czy publikowane są na niej wymagane przez prawo informacje, i w razie potrzeby na bieżąco je aktualizować. To nowość dla tak szerokiego kręgu podmiotów, wcześniej bowiem taka strona była obowiązkowa tylko dla spółek publicznych.

tygodnik GP okładka 3 stycznia 2020

tygodnik GP okładka 3 stycznia 2020

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Jakie informacje powinny znaleźć się na stronie? Jak wynika ze znowelizowanego art. 5 par. 5 k.s.h., SA i SKA powinny na niej umieszczać „wymagane przez prawo lub ich statuty ogłoszenia pochodzące od spó łek” (czyli np. informacje związane z walnymi zgromadzeniami, sprawozdania finansowe, wezwania do akcjonariuszy itp.).

W praktyce – jak radzą eksperci – najlepiej jest wyodrębnić specjalnie miejsce, np. osobną podstronę oznaczoną tytułem „Ogłoszenia dla akcjonariuszy”– tak, aby informacje były łatwo dostępne dla zainteresowanych.

Trzeba też pamiętać, że ogłoszenia – mimo że znajdą się na stronie – nadal należy równolegle publikować w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. – Publikowanie ogłoszeń na własnej stronie WWW nie może zastąpić tego obowiązku – przestrzega Beata Danel-Skrzypek, radca prawny z Kancelarii Prawnej Schampera, Dubis, Zając i Wspólnicy Sp.k. SDZLEGAL Schindhelm.

Co jeszcze trzeba publikować na stronie internetowej? Powinny znaleźć się tam podstawowe informacje o podmiocie. – Chodzi o takie dane jak: firma, siedziba, adres spółki, numer KRS, oznaczenie właściwego sądu rejestrowego, NIP, wysokość kapitału zakładowego, wysokość kapitału wpłaconego, a w przypadku spółki, której umowę zawarto przy wykorzystaniu wzorca umowy, do czasu pokrycia kapitału zakładowego powinna być także informacja, że wymagane wkłady na kapitał zakładowy nie zostały wniesione – mówi Beata Danel-Skrzypek.

I chociaż wiele spółek akcyjnych ma od wielu lat własne strony WWW – to wyzwaniem dla znaczącej części z nich może być sprostanie obowiązkowi zamieszczenia odpowiednich informacji. W związku z wejściem w życie nowych przepisów trzeba bowiem stronę na bieżąco aktualizować, co wiąże się z dodatkowymi wydatkami (np. na zatrudnienie osoby dbającej o zamieszczanie informacji w terminie, utrzymanie stron WWW itp.).

>>>>>TO TYLKO FRAGMENT TEKSTU. CAŁOŚĆ PRZECZYTASZ W E-WYDANIU "TYGODNIKA GAZETA PRAWNA" <<<<<