statystyki

Czy polskie przepisy dotyczące wykluczania firm z przetargów są niezgodne z unijnymi?

autor: Sławomir Wikariak20.03.2019, 17:00
Ewentualne modyfikacje w prawie oznaczałyby inne podejście do fakultatywnych przesłanek wykluczenia. Zamawiający stawałby się arbitrem, który decydowałby, które przewinienie jest istotne, a które nie powinno oznaczać eliminacji z przetargu.

Ewentualne modyfikacje w prawie oznaczałyby inne podejście do fakultatywnych przesłanek wykluczenia. Zamawiający stawałby się arbitrem, który decydowałby, które przewinienie jest istotne, a które nie powinno oznaczać eliminacji z przetargu.źródło: ShutterStock

Unijna dyrektywa 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych przewiduje dwa rodzaje przesłanek wykluczania z przetargów – obligatoryjne i fakultatywne. Z pierwszymi sprawa jest oczywista – zamawiający musi badać, czy występują, a jeśli się to potwierdzi, to eliminuje wykonawcę z postępowania. Dotyczy to wykonawców skazanych za korupcję, przestępstwa terrorystyczne lub też zalegających z podatkami czy składkami na ubezpieczenia społeczne.

Poza tym są przesłanki fakultatywne, na podstawie których zamawiający może (ale nie musi) wykluczyć firmę z przetargu. Chodzi np. o zmowę przetargową, bankructwo czy też wprowadzenie w błąd poprzez nieprawdziwe informacje mogące mieć wpływ na wynik postępowania.

Wdrażając w 2016 r. dyrektywę Polska rozdzieliła obligatoryjne przesłanki od tych fakultatywnych. Przy czym nasz ustawodawca, na co przepisy unijne mu pozwalają, przeniósł część nadobowiązkowych przesłanek do tych obowiązkowych. W odniesieniu do fakultatywnych uznał zaś, że o ich zastosowaniu zdecydują zamawiający na etapie wszczęcia postępowania. W ogłoszeniu i specyfikacji istotnych warunków zamówienia wskazują, które z nich będą badać. Raz podjęta decyzja staje się wiążąca. Przykładowo – jeśli zamawiający przesądzi w ogłoszeniu, że będzie eliminował firmy, które w przeszłości poważnie naruszyły obowiązki zawodowe, to musi je następnie wykluczać. Jeśli nie wpisze takiego postanowienia, to wykonawca, który zawalił wcześniej kilka kontraktów, może wygrać przetarg.


Pozostało 62% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane