statystyki

Młode firmy zamykają się w narodowym kokonie

autor: Adam Pawluć05.09.2018, 08:25; Aktualizacja: 05.09.2018, 08:50
start-upy, firmy, przedsiębiorcy

W młodych firmach co czwarty zatrudniony jest obcokrajowcemźródło: ShutterStock

Spadający eksport i duże uzależnienie od państwowych pieniędzy to problemy, z jakimi boryka się środowisko startupowe.

Tylko 46 proc. start-upów sprzedaje obecnie swoje produkty lub usługi za granicą, a odsetek eksporterów pośród młodych firm spadł w ciągu trzech lat aż o 8 pkt proc. Co więcej, już 83 proc. sprzedaży trafia do dużych firm, to jest aż o 7 pkt proc. więcej niż przed rokiem. Takie wyniki – po przebadaniu 806 firm zaliczanych do tej kategorii – podaje fundacja Startup Poland w autorskim, corocznym raporcie. – Malejący udział eksporterów to efekt m.in. złudnego przeświadczenia, że niemal 38-milionowy rynek jest na tyle duży, że w zupełności wystarczy na start – komentuje dla nas Maciej Kołtoński, dyrektor ds. komunikacji i strategii w Startup Poland. – Rynki takie jak Estonia czy Izrael nie kierują się takim myśleniem. Mała liczba krajowych odbiorców wymusza na nich działanie globalne już od pierwszego dnia. Możemy więc mówić o pułapce dużego, polskiego rynku – dodaje.

Eksport bardziej opłacalny

To podejście przekłada się na strukturę przychodów młodych podmiotów – pośród eksportujących co piąta firma osiąga wpływy powyżej pół miliona złotych miesięcznie, wobec zaledwie 6 proc., które osiągają ten poziom, działając tylko na rynku krajowym. Co więcej, niemal jedna trzecia sprzedających za granicę notuje przychody w przedziale od 100 tys. do 500 tys. zł. Odsetek w tym przypadku jest o 12 pkt proc. większy niż w grupie, która sprzedaje lokalnie. Widać, że eksport gwarantuje młodej firmie dużo większe szanse na przetrwanie. Sześć na dziesięć start-upów mających zagraniczne kontrakty zarabia regularnie, podczas gdy ten komfort ma tylko co czwarty nieeksportujący, a 85 proc. zatrudnia pracowników, na co stać tylko 40 proc. firm działających wyłącznie w kraju. Wśród korzyści z międzynarodowej wymiany raport wskazuje m.in. większą wiarygodność w oczach kolejnych klientów, a także zwiększoną motywację zespołu.


Pozostało jeszcze 57% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane