statystyki

Młode firmy zamykają się w narodowym kokonie

autor: Adam Pawluć05.09.2018, 08:25; Aktualizacja: 05.09.2018, 08:50
start-upy, firmy, przedsiębiorcy

W młodych firmach co czwarty zatrudniony jest obcokrajowcemźródło: ShutterStock

Spadający eksport i duże uzależnienie od państwowych pieniędzy to problemy, z jakimi boryka się środowisko startupowe.

Tylko 46 proc. start-upów sprzedaje obecnie swoje produkty lub usługi za granicą, a odsetek eksporterów pośród młodych firm spadł w ciągu trzech lat aż o 8 pkt proc. Co więcej, już 83 proc. sprzedaży trafia do dużych firm, to jest aż o 7 pkt proc. więcej niż przed rokiem. Takie wyniki – po przebadaniu 806 firm zaliczanych do tej kategorii – podaje fundacja Startup Poland w autorskim, corocznym raporcie. – Malejący udział eksporterów to efekt m.in. złudnego przeświadczenia, że niemal 38-milionowy rynek jest na tyle duży, że w zupełności wystarczy na start – komentuje dla nas Maciej Kołtoński, dyrektor ds. komunikacji i strategii w Startup Poland. – Rynki takie jak Estonia czy Izrael nie kierują się takim myśleniem. Mała liczba krajowych odbiorców wymusza na nich działanie globalne już od pierwszego dnia. Możemy więc mówić o pułapce dużego, polskiego rynku – dodaje.

Eksport bardziej opłacalny

To podejście przekłada się na strukturę przychodów młodych podmiotów – pośród eksportujących co piąta firma osiąga wpływy powyżej pół miliona złotych miesięcznie, wobec zaledwie 6 proc., które osiągają ten poziom, działając tylko na rynku krajowym. Co więcej, niemal jedna trzecia sprzedających za granicę notuje przychody w przedziale od 100 tys. do 500 tys. zł. Odsetek w tym przypadku jest o 12 pkt proc. większy niż w grupie, która sprzedaje lokalnie. Widać, że eksport gwarantuje młodej firmie dużo większe szanse na przetrwanie. Sześć na dziesięć start-upów mających zagraniczne kontrakty zarabia regularnie, podczas gdy ten komfort ma tylko co czwarty nieeksportujący, a 85 proc. zatrudnia pracowników, na co stać tylko 40 proc. firm działających wyłącznie w kraju. Wśród korzyści z międzynarodowej wymiany raport wskazuje m.in. większą wiarygodność w oczach kolejnych klientów, a także zwiększoną motywację zespołu.


Pozostało 57% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane