statystyki

Czy Polska powtórzy sukces Doliny Krzemowej?

autor: Sylwia Czubkowska01.04.2016, 07:53; Aktualizacja: 01.04.2016, 08:11
Prowadzony przez Google'a Campus Warsaw ma inspirować startupowców z całego regionu

Prowadzony przez Google'a Campus Warsaw ma inspirować startupowców z całego regionuźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Polska Dolina Krzemowa? Drugi Izrael? Nowy Singapur? Nie sądzę. Ale to nie znaczy, że nie mamy szansy na sukces. Tylko zamiast się zamykać w granicach kraju, powinniśmy zacząć myśleć regionalnie

Reklama


Co roku uczelnie w Polsce, Czechach, na Słowacji i Ukrainie kończy 285 tys. inżynierów – to więcej niż w USA. Na 35 miast najwyżej ocenionych w indeksie The European Digital City Index (EDCi) aż 10 znajduje się w krajach Europy Środkowej i Wschodniej; Praga na miejscu 19., Warszawa – 23. i oba z roku na rok pną się coraz wyżej. Na Węgrzech jeszcze w 2010 r. liczbę technologicznych start-upów oceniano na ok. 50, pod koniec 2015 r. było ich ponad 300. Słowacja ma jeden z najwyższych w OECD wskaźników liczby mikrobiznesów. A w znękanej wojną z Rosją Ukrainie liczba start-upów przekroczyła 2 tys. Do tego wszystkie kraje regionu nazywanego CEE, Central-Eastern Europe, mają dwukrotnie szybszy wzrost gospodarczy niż średnia unijna.

Ale nie jest tak, że całe CEE to kraina innowacyjnym mlekiem i gospodarczym miodem płynąca. Wciąż w Polsce jest o połowę mniej start-upów niż w samym Tel Awiwie, a zapowiadany przez rząd wielki fundusz wspierający innowacyjne przedsiębiorstwa PZU/NCBiR ma dysponować 500 mln zł, czyli ok. 130 mln dol. Dla porównania w Chinach podobne fundusze wspierane przez państwo zebrały w 2015 r. ponad 230 mld dol. W Chorwacji dopiero powstaje pierwszy fundusz venture capital, czyli inwestujący w firmy we wczesnej fazie rozwoju. A za jedne z największych zalet Pragi jako miasta dla start-upów EDCi uznało bliskość Berlina i łatwą lotniczą komunikację z Londynem.

– Kiedy powstanie czeska Nokia? Albo Google? Albo choćby Uber? Słyszycie takie pytania?

– Regularnie jesteśmy nimi katowani – Daniel Hastik, założyciel Futurelytics, firmy zajmującej się personalizacją kampanii marketingowych dla e-handlu, opowiada o tym, jak w jego ojczyźnie od lat słowo „innowacje” powtarzane jest jak mantra.


Pozostało jeszcze 90% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama