Grupa Azoty poinformowała dzisiaj, że podpisała List Intencyjny z Orlenem, w ramach którego analizowane będą „opcje strategiczne celem podjęcia decyzji dotyczących zawarcia potencjalnych transakcji w obszarze polimerów, w tym ze szczególnym uwzględnieniem spółki Grupa Azoty Polyolefins”.
- Równolegle do wdrażanych działań naprawczych i osiąganych optymalizacji kosztowych, prowadzimy szereg rozmów i analiz w celu wypracowania docelowego biznesowego modelu funkcjonowania Grupy. Również decyzja o podpisaniu listu intencyjnego z Orlenem została poprzedzona szczegółowym przeglądem możliwości biznesowych. Grupa Orlen jest jednym z naszych najważniejszych partnerów handlowych – powiedział dzisiaj prezes Azotów Adam Leszkiewicz
– Wśród naszych głównych celów jest pełny komercyjny start inwestycji Polimery Police. Prowadzone od wiosny analizy Polimerów potwierdziły słuszność naszej koncepcji, by poszukiwać partnera biznesowego do projektu. Od kilku tygodni otwarcie mówimy o możliwości takiego rozwiązania, a teraz wspólnie z Orlenem przeanalizujemy potencjalne synergie - dodał Leszkiewicz.
Wcześniej w tym tygodniu spółka poinformowała, że złożyła do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa – działanie na szkodę spółki w zakresie umów sponsoringowo-reklamowych. Jak przekazały Azoty, w zawiadomieniu jest mowa o podejrzeniu popełnienia przestępstwa polegającego na przekroczeniu uprawnień oraz niedopełnieniu obowiązków nadzoru w obszarze umów reklamowo-sponsoringowych.
Chodziło o umowy zawierane przez Grupę Azoty pomimo wstrzymania wydatków niekrytycznych z uwagi na trudną sytuację finansową Spółki oraz z naruszeniem wewnętrznych procedur i przepisów prawa. Według władz spółki, działania te doprowadziły do powstania szkody majątkowej w wysokości ponad 7,5 mln złotych w 2023 r.
Sprawa ta ma również kontekst polityczny. W zawiadomieniu wskazano, że w latach 2021-2023 zamawiano szereg usług reklamowych i promocyjnych, które udzielane były nie w celu promocji Grupy Azoty, jej marki, czy produktów, lecz, jak czytamy w oświadczeniu, „wyłącznie lub w przeważającej mierze w interesie innych podmiotów, w tym na rzecz partii politycznej i komitetu partii politycznej oraz w interesie podmiotów zajmujących się działalnością medialną lub organizacją wydarzeń, promujących i sprzyjających jednej partii politycznej”.
Spółka na dzisiejszej konferencji prasowej zaprezentowała swoje wyniki finansowe za I półrocze i II kwartał 2024 r. W pierwszej połowie 2024 r. Grupa wypracowała skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 6 743 mln zł i wynik EBITDA w wysokości minus 179 mln zł, przy marży EBITDA -2,7 proc., która poprawiła się o blisko 830 mln zł względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Strata netto za I półrocze br. (748 mln zł) została zmniejszona o ponad 300 mln zł w porównaniu do straty zaraportowanej w I półroczu 2023 r. (1 098 mld zł)