statystyki

Drugie otwarcie w planie Junckera: Polski rząd idzie do Europy po pieniądze na inwestycje

autor: Marek Chądzyński, Grzegorz Osiecki21.06.2016, 07:50; Aktualizacja: 21.06.2016, 08:50
Do tej pory tylko jedna firma, Mlekowita, dostała wsparcie KE.

Do tej pory tylko jedna firma, Mlekowita, dostała wsparcie KE.źródło: ShutterStock

Będzie drugie otwarcie w planie Junckera. Na liście znalazło się 47 propozycji. Gros projektów na liście inwestycji, które mają być zgłoszone do finansowania w ramach Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych (EFIS) będącego najważniejszą instytucją odpowiedzialną za realizację planu Junckera ma związek z energetyką – wynika z informacji DGP. Są także duże projekty infrastrukturalne dotyczące kolei czy rozbudowy dróg wodnych.

Jedną z najdroższych inwestycji rekomendowanych do sfinansowania przez EFIS jest budowa Kanału Śląskiego. Ma on połączyć Odrę z Wisłą i umożliwić transport np. węgla. Projekt rekomenduje resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Liczy, że to jedna z inwestycji, które pozwolą rozwinąć transport rzeczny w Polsce. Przedsięwzięcie jest wyceniane na 11 mld zł. W oczach Brukseli może znaleźć uznanie jako realizacja celów polityki klimatycznej – żegluga śródlądowa jest traktowana przez Unię Europejską jako poważna alternatywa dla transportu samochodowego.

Przykładem inwestycji energetycznych jest wpisanie na listę modernizacji bloków 1–3 w elektrowni Turów. Ma to dostosować je do zaostrzonych norm środowiskowych oraz podnieść ich moc i sprawność. Inny przykład to propozycja budowy farm wiatrowych nad Bałtykiem. Oba projekty mają być realizowane przez spółki PGE, a są rekomendowane przez resort energii. Pierwszy jest wart 800 mln zł, a drugi aż 13 mld zł.

Innym przykładem jest próba pozyskania pieniędzy z EFIS na zagospodarowanie błoni Stadionu Narodowego w Warszawie. Za około 1 mld zł spółka Pl2012 planuje stworzyć tam halę widowiskowo-sportową, centrum kongresowe i hotel. Pieniądze z EFIS mają posłużyć do finalizacji planów, które powstały, gdy rodziła się koncepcja Stadionu Narodowego. To projekt rekomendowany przez Ministerstwo Sportu.

Dwie propozycje już zostały zgłoszone i są oceniane przez Europejski Bank Inwestycyjny. Chodzi o inwestycję Tauronu za 1,6 mld zł w rozbudowę sieci energetycznych, co da możliwość przyłączania nowych odbiorców. Zaś 0,5 mld ma kosztować modernizacja i zakup taboru dla spółki kolejowej Przewozy Regionalne.


Pozostało 68% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane