Polska może liczyć na 6 mld zł z planu Junckera. W piątek zostaną podpisane dwie pierwsze umowy z udziałem spółek Skarbu Państwa.
Reklama
Umowy kredytowe z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym zostaną podpisane w piątek w obecności wicepremiera Mateusza Morawieckiego. Przewozy Regionalne mają dostać 200 mln zł na tabor. Wsparcie wpisuje się w rządowy plan restrukturyzacji spółki, która od 1 stycznia będzie występować pod nową nazwą PolRegio. – Pozyskany kredyt z EBI posłuży nam do zakupu i modernizacji składów pasażerskich – mówi Krzysztof Mamiński, prezes Przewozów Regionalnych.
W Przewozach trwają już przetargi na 10 pociągów (elektrycznych i spalinowych) oraz modernizację 36 używanych składów EN57. Z ofert wynika, że zleceniami podzielą się polscy producenci: Pesa i Newag. Głównym źródłem finansowania – oprócz zastrzyku z EBI – jest 629 mln zł kredytu, jaki przyznało pod koniec września spółce konsorcjum banków: BGK, PKO BP i BZ WBK.
Akcja stawiania Przewozów na nogi zaczęła się pod koniec rządu PO–PSL, kiedy Agencja Rozwoju Przemysłu wpompowała w firmę 770 mln zł na spłatę zadłużenia wobec PKP PLK. Teraz rząd PiS konsekwentnie restrukturyzuje spółkę. Przewoźnik, który stał na krawędzi bankructwa, zaczyna lepiej rokować. Prezes Mamiński zapowiada, że za ten rok wykażą ok. 50 mln zł zysku netto. Wyniku na plusie nie było od sześciu lat.
Wsparcie z EBI w ramach planu Junckera otrzyma też katowicki Tauron. 817 mln zł kredytu zasili wart 1,7 mld zł projekt budowy nowych elementów sieci, w tym linii średniego i niskiego napięcia oraz nowych stacji i transformatorów. Projekt będzie realizowany do 2020 r. na terenie siedmiu województw południa Polski.
– Projekty Tauronu i Przewozów Regionalnych to pierwsze inwestycje spółek Skarbu Państwa z zapewnionym finansowaniem z planu Junckera. Pracujemy nad tym, żeby było ich więcej – powiedział DGP Witold Słowik, wiceminister rozwoju.
W sumie zatwierdzone kredytowanie EBI na infrastrukturę i innowację w ramach będącego częścią planu Junckera Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) wynosi dotychczas dla Polski ponad 5,7 mld zł. Łączna wartość 13 inwestycji, które dostaną wsparcie, to prawie 15 mld zł.
W tym tygodniu na listę wskoczyło wsparcie w wysokości 387 mln zł dla budowy Trasy Łagiewnickiej w Krakowie. Ta drogowa inwestycja pochłonie w sumie ok. 850 mln zł, a ma być elementem trzeciej obwodnicy Krakowa po zachodniej stronie miasta.
Wśród beneficjentów są też m.in. spółki Mlekovita i Mlekpol, do których popłynie łącznie prawie 380 mln zł na budowę nowych linii produkcyjnych mleka w proszku. Z sektora spożywczego 130 mln zł zostało przyznanych dla Maspeksu na rozbudowę zakładów w Lublinie, Olsztynku i Łowiczu. Ponad 230 zł samorząd województwa kujawsko-pomorskiego dostanie na rozbudowę szpitala wojewódzkiego w Toruniu. Prawie 150 mln zł uzyska z EBI poznański TBS na budowę mieszkań na wynajem. Millenium Leasing weźmie 860 mln zł na pożyczki dla małych i średnich przedsiębiorstw.
W kolejce czekają inwestycje rządowe. Resort rozwoju stworzył listę projektów do wsparcia. „Aktualnie znajduje się na niej 35 inwestycji o wartości ponad 72 mld zł. 14 z nich jest już w ocenie EBI” – poinformowało nas ministerstwo.
13 z nich dotyczy transportu. Na przykład o dofinansowanie dla inwestycji wartej 400 mln zł na zakup m.in. 10 nowych pociągów ubiega się należąca do PKP spółka SKM Trójmiasto. O kredyt na zakup i modernizację lokomotyw za 120 mln zł wnioskuje PKP LHS. Dwa wnioski na wsparcie inwestycji o łącznej wartości 2,2 mld zł złożyła spółka Polski Tabor Szynowy kontrolowana przez ARP (chodzi o uruchomienie poolu taborowego, czyli leasingu pół tysiąca nowych wagonów pasażerskich).
Ale królują energetyka i sektor paliwowy. PGE, m.in. z tego źródła, chce na Bałtyku zbudować morskie farmy wiatrowe o mocy do 1050 MW warte w sumie 13 mld zł. Energa stara się z kolei o kredyt na dwa projekty za 2,35 mld zł na rozbudowę i modernizację sieci dystrybucyjnej. Do drzwi EBI puka Lotos, który stara się o kredyt na budowę kompleksu petrochemicznego w Gdańsku wycenianego na 3,6 mld zł i zagospodarowanie bałtyckich złóż w ramach spółki Batlic Gas za 1,6 mld zł. Plan Junckera może być też instrumentem finansowania żeglugi śródlądowej, bo na liście oczekujących jest kilka dużych wniosków od regionalnych zarządów gospodarki wodnej, m.in. we Wrocławiu, w Krakowie i Poznaniu.
Celem planu Junckera jest pobudzenia inwestycji w UE. Według danych Komisji Europejskiej z listopada br. Polska zajmuje szóste miejsce w UE pod względem wykorzystania dostępnych w jego ramach środków. Przed nami są: Włochy, Francja, Wielka Brytania, Hiszpania i Niemcy.