Lider środkowoeuropejskiego rynku dystrybucji sprzętu elektronicznego chciałby zawładnąć polskim handlem internetowym.
AB, największy dystrybutor IT, RTV/AGD i elektroniki użytkowej w Europie Środkowo-Wschodniej, chce zwiększyć swoją obecność na rynku handlu internetowego. Za objęciem takiego kierunku rozwoju przemawiają prognozy dotyczące tego segmentu. Obecnie wartość e-commerce w Polsce to 31,8 mld zł, czyli 3,3 proc. całego handlu detalicznego. Średnia europejska to 8,4 proc. Eksperci nie mają wątpliwości, że nasz kraj będzie do niej równać. W ciągu kilku lat należy oczekiwać, że wartość e-commerce w Polsce przekroczy 80 mld zł.
– Oczekujemy w związku z tym nowego rozdania na rynku obsługi dystrybucyjnej handlu internetowego. Chcemy na tym skorzystać i wykroić jeszcze więcej dla nas z tego tortu – komentuje Grzegorz Ochędzan, członek zarządu ds. finansowych w AB. Obecnie roczne przychody firmy to ok. 7 mld zł.
W zdobyciu nowych kontraktów ma pomóc grupie oddane na początku maja centrum dystrybucyjne w Magnicach pod Wrocławiem. Obiekt, który kosztował blisko 129 mln zł, ma w tej chwili zdolność do wysyłki nawet 120 tys. paczek na dobę. Będzie to sprzyjało rozwijaniu oferty firmy dla e-sklepów. Spółka oferuje im nie tylko sprowadzenie towaru z zagranicy, lecz także przejęcie na siebie wysyłki towaru do klienta. – Przedsiębiorcom, którzy chcą zaistnieć online, oferujemy gotowe narzędzia do prowadzenia e-sklepu. Wystarczy, że podepną je pod swoją witrynę – komentuje Grzegorz Ochędzan.
W planach firmy jest też dalszy rozwój oferty. Obecnie proponuje odbiorcom 96 tys. produktów od 800 dostawców. AB dywersyfikuje też biznes poprzez wchodzenie w zupełnie nowe kategorie, jak zabawki. Przykład ABC Data, innego dystrybutora elektroniki, pokazuje, jak dużo można stracić, skupiając się tylko na wybranych kategoriach. W przypadku tej firmy były to smartfony, którymi polski rynek, podobnie jak wcześniej tabletami, powoli zaczął się nasycać (w branżę uderzyła też walka resortu finansów z karuzelami VAT-owskimi). Efekt jest taki, że zarówno przychody, jak i zyski spadły w I kw. tego roku. Sprzedaż ABC Data zmalała z 1,3 mld zł do 1,0 mld zł, a zysk netto z 12,9 mln zł do 7,2 mln zł. W ubiegłym roku wartość sprzedaży produktów z segmentu mobile stanowiła blisko 41 proc. przychodów ogółem spółki. Rok wcześniej było to ponad 7 pkt proc. więcej.
Grupa AB po trzech kwartałach roku obrotowego 2015/2016 osiągnęła 5,5 mld zł przychodów, 5,7 proc. więcej niż przed rokiem. Zysk spółki spadł o 0,1 proc., do 50,5 mln zł. Firma dostarcza sprzęt i rozwiązania do klientów indywidualnych, a także biznesowych. W I kw. br. widoczne były natomiast trudności w obu segmentach odbiorców. Spadła liczba i wartości rozstrzygniętych przetargów IT w naszym kraju. Od stycznia do marca odbyło się ich 2,9 tys. na kwotę 984 mln zł. Rok wcześniej było ich niemal 3,5 tys. o wartości 1,9 mld zł.
– Jeśli chodzi o rynek detaliczny, to na niekorzyść spółki zadziałały pełne magazyny w sklepach, po tym jak zrobiły one zapasy na koniec 2015 r. Firma ponosi też wyższe koszty w związku z prowadzeniem dwóch centrów dystrybucyjnych – tłumaczy Adam Słodkowski, analityk DM PKO BP.