statystyki

Reklama leków – nie zakazywać, usprawnić nadzór

autor: Ewa Rutkowska10.05.2016, 07:32; Aktualizacja: 13.05.2016, 14:23

Realizacja celu unijnej dyrektywy byłaby zagrożona, gdyby państwo członkowskie mogło wprowadzać nieprzewidziane w niej wyraźnie zakazy i ograniczenia

Media donoszą o rozważanym przez polityków zakazie reklamy m.in. leków. Miałby on zahamować niekorzystny wpływ wprowadzających w błąd materiałów promujących te produkty. Nie można jednak zapominać, co mówi w tej kwestii prawo unijne i gdzie leżą prawdziwe przyczyny nieprawidłowości.

Zgodnie z przepisami publiczna reklama leków dostępnych bez recepty (tzw. OTC) jest dozwolona. Nie oznacza to dowolności: prawo mocno ogranicza swobodę w zakresie stosowanych w reklamie leku przekazów. Nakazuje również zamieszczanie w niej określonych obligatoryjnych elementów (np. ostrzeżenia o konieczności zapoznania się z ulotką bądź konsultacji z lekarzem lub farmaceutą w przypadku reklamy skierowanej do publicznej wiadomości). Kluczowymi normami są: zakaz wprowadzania w błąd, nakaz obiektywnej prezentacji oraz zgodności z Charakterystyką Produktu Leczniczego, czyli zatwierdzonego przez właściwe organy dokumentu z informacjami o leku. Wszystko to ma zapewnić zachowanie rzetelności i wyważenia przekazu – co oczywiście nie odbiera mu charakteru reklamowego.

Co na to prawo unijne?

Polskie przepisy reklamowe odnoszące się do produktów leczniczych nie są krajowym wynalazkiem, lecz stanowią wynik implementacji dyrektywy 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi. Rozważania dotyczące zaostrzenia regulacji reklamowych nie mogą być prowadzone w oderwaniu od źródła, z którego pochodzą. Nie ulega już wątpliwości, że w zakresie reklamy leków dyrektywa 2001/83 dokonuje pełnej harmonizacji, a przypadki, w których państwa członkowskie mogą przyjąć przepisy stanowiące odstępstwo od zasad ustanowionych w rzeczonej dyrektywie, mają charakter wyjątkowy i są w niej wyraźnie wymienione.


Pozostało 79% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane