statystyki

UOKiK: Rynek finansowy nieprzyjazny klientom

autor: Patryk Słowik22.07.2015, 07:21; Aktualizacja: 22.07.2015, 09:05
UOKiK o e-commerce: Rynek finansowy nieprzyjazny klientom

UOKiK o e-commerce: Rynek finansowy nieprzyjazny klientomźródło: ShutterStock

Rynki e-commerce oraz usług finansowych wymagają wzmożonej aktywności organów rządowych w celu ochrony praw konsumenta. Twierdzi tak UOKiK w opublikowanym właśnie dokumencie „Polityka ochrony konkurencji i konsumentów”, w którym zidentyfikowano główne wyzwania stojące przed administracją publiczną.

Wiele do zrobienia jest także w zakresie ochrony polskich konsumentów w relacjach transgranicznych, czyli w sytuacjach gdy kupujemy u przedsiębiorców działających w innym państwie. „W szczególności konieczne będzie zapewnienie skutecznej egzekucji prawa w przypadku stwierdzenia naruszeń zbiorowych interesów europejskich konsumentów oraz wsparcie rozwiązań zabezpieczających ich przed negatywnymi skutkami działalności przedsiębiorców mających siedzibę poza obszarem Unii” – czytamy w dokumencie.

UOKiK ma także zamiar istotnie włączyć się w prace nad stworzeniem instrumentów, które wyeliminowałyby zjawisko tzw. blokowania geograficznego. Dla przykładu: nie powinno dochodzić do sytuacji, w której Niemiec może obejrzeć teledysk na portalu internetowym, podczas gdy Polak jest informowany, że „wyświetlanie materiału w kraju, w którym się znajdujesz, jest zablokowane”.

Ścisła kontrola

Równie dużo uwagi wymaga rynek finansowy. Jak stwierdza sam UOKiK, jest on uważany przez konsumentów za jeden z najmniej przyjaznych i wymagający weryfikacji. A zarazem ze względu na bezpośrednie przełożenie na środki posiadane przez obywateli należy go uznać za jeden z najważniejszych, o ile nie najważniejszy sektor.

Urząd chce zwrócić szczególną uwagę na oferowane przez instytucje produkty inwestycyjne. Zarazem wraz z Komisją Nadzoru Finansowego kontrolerzy weryfikować będą nie tylko wykonywanie umów przez przedsiębiorców, lecz także praktyki podejmowane na etapie przedkontraktowym (kontrola rzetelności przekazów reklamowych w zakresie informacji o możliwych zyskach czy też ryzyku).

Wynika to głównie z tego, że jednym z największych problemów na rynku jest tzw. misselling, czyli sprzedaż produktów niedopasowanych do potrzeb konsumenta. Na ogół są to produkty o dużym stopniu skomplikowania, co w praktyce uniemożliwia wielu konsumentom poznanie ich rzeczywistych właściwości (np. polisolokaty). 


Pozostało 25% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane