Większość Polaków prezentów pod choinkę szuka w sklepach internetowych. Poczta zdecydowała, że w okresie przedświątecznym będzie dostarczać przesyłki siedem dni w tygodniu
Najczęściej wybierane prezenty (proc.) / Dziennik Gazeta Prawna
Na prezenty w tym roku najczęściej przeznaczymy nie więcej niż 300 zł – tak zamierza zrobić niemal 30 proc. spośród ponad 4300 ankietowanych internautów w badaniu Ceneo.pl przygotowanym specjalnie dla Dziennika Gazety Prawnej. Nieco mniejsza grupa, bo 28 proc., wyda na podarunki dla rodziny i przyjaciół od 300 do 500 zł.
Co ciekawe, ponad połowa osób biorących udział w badaniu korzysta z porównywarki cen, ale potem i tak zamierza przynajmniej część prezentów kupić w galeriach handlowych. Dokładnie 57 proc. Z kolei prawie 67 proc. badanych wskazało, że kupuje prezenty w marketach internetowych, a w mniejszych sklepach tradycyjnych tylko co trzeci biorący udział w ankiecie.
Ponad połowa badanych zamierza kupić prezenty dla 3 do 5 osób, ale co piąty nawet dla 6 do 10.
Ankieta wykazała również, że największą szansę mamy na to, by w te święta pod choinką znaleźć perfumy i kosmetyki. O takim zakupie myśli większość tych, którzy planują obdarować zarówno kobiety, jak i mężczyzn (odpowiednio 64,2 proc. oraz 47,7 proc.). Wśród podarunków dla kobiet na kolejnych miejscach podium wymieniane są biżuteria i książki. Za to mężczyźni oprócz perfum mogą się spodziewać ubrań i dodatków do nich, np. krawatów.
31 proc. badanych zamierza kupić smartfony czy tablety mężczyznom, a zaledwie ponad 10 proc. kobietom. Zważywszy na to, że z badania firmy doradczej Deloitte wynika, że wśród pożądanych podarunków dobrze trzyma się elektronika, w tym wspomniane wyżej smartfony, spora część z nas znajdzie pod choinką niechciany prezent.
Internauci stwierdzili też w większości, że prezentów zaczynają szukać na przełomie listopada i grudnia. – W tym czasie notujemy ponad milion odsłon dziennie w serwisie Ceneo.pl – zauważa Joanna Heine, kierownik działu rozwoju produktów Ceneo.pl. Dodaje, że jeśli przeanalizować statystyki odwiedzin, widać, że w listopadzie użytkownicy raczej szukają inspiracji i podpowiedzi. – Faktycznych zakupów dokonują dopiero na początku grudnia, tak by bezstresowo zdążyć z wysyłką jeszcze przed świętami – stwierdza Heine. Operatorzy pocztowi zapewniają, że zrobią wszystko co możliwe, aby dostarczyć kupione w internecie prezenty przed pierwszą gwiazdką. Co bardziej zapobiegliwi już dokonali zakupów, o czym świadczą kolejki ustawiające się do paczkomatów InPostu oraz dodatkowych specjalnych samochodów, z których wydawane są przesyłki. Jak szacuje ten operator pocztowy, co roku w listopadzie i grudniu liczba wysyłanych paczek wzrasta nawet o 250 proc.
Do wzmożonego ruchu przygotowuje się także Poczta Polska, która od 24 do 30 listopada stwierdziła większą o prawie 30 proc. liczbę obsługiwanych przez siebie paczek niż średnio w okresie od początku lutego do końca października tego roku. By obsłużyć świąteczny ruch, listonosze właśnie zaczęli dostarczać paczki przez siedem dni w tygodniu, także w soboty i niedziele. – Oceniamy, że ten rok będzie rekordowy pod względem liczby obsłużonych paczek. Ma to związek z bardzo szybkim rozwojem handlu internetowego – zapowiada Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.