W 2013 r. konsumenci w Polsce wydadzą za pomocą urządzeń przenośnych ponad 1 mld zł – wynika z badania instytutu IPSOS, przeprowadzonego na zlecenie firmy PayPal. Jednak zainteresowanie zakupami sieci za pośrednictwem płatności mobilnych nie jest dla firm wystarczające. Jakie są główne bariery dla Polaków?

Według danych instytutu IPSOS wartość transakcji mobilnych będzie rosła w tempie 60 proc. rocznie, by w roku 2015 sięgnąć 3 mld zł. Jednak są to tylko szacunki, natomiast firmy sprzedające w sieci chcą mieć pewność dochodów. Dlatego również PayPal proponuje coraz prostsze sposoby płacenia online.

PayPal / Media

Kto i dlaczego kupuje w sieci

Niską cenę jako główną motywację do zakupów w Internecie wskazała ponad połowa (53 proc.) użytkowników komputerów, 31 proc. właścicieli smartfonów i tylko 27 proc. posiadaczy tabletów. Jak pokazują badania użytkownicy smartfonów i tabletów są znacznie mniej wrażliwi na czynnik cenowy.

Co nas ogranicza?

Okazuje się, że polskich klientów zniechęca m.in. brak odpowiednich rozwiązań na urządzenia przenośne po stronie sprzedawców – 10 proc. użytkowników smartfonów wskazało, że nie kupuje w ten sposób, z uwagi na niedostępność stron internetowych przystosowanych do przeglądania na ekranie telefonu.

Użytkownicy, którzy nie korzystają ze smartfonów i tabletów do zakupów w sieci, jako powód najczęściej wymieniają: zbyt mały ekran (53 proc.), zbyt wolne połączenie z Internetem (32 proc.) oraz obawy o kwestie bezpieczeństwa (23 proc.).

O ile mały ekran i słaby zasięg internetowy to kwestie obiektywne, to jeśli chodzi o bezpieczeństwo, wiele zależy od zachowania podstawowych zasad ostrożności przez samych użytkowników. Warto też zastanowić się nad wyborem odpowiedniego systemu płatności. W przypadku PayPal, wszystkie dane są przechowywane w bezpiecznej „chmurze”, a kupujący są objęci 100 proc. ochroną w przypadku nieautoryzowanych transakcji.

Wygoda i prostota to klucze do sukcesu

Od wygody przeprowadzenia płatności na smartfonie czy tablecie, w dużym stopniu zależy poziom konwersji w sklepie internetowym. Cześć użytkowników rezygnuje bowiem z zakupu, jeśli płatność jest zbyt skomplikowana lub budzi wątpliwości co do bezpieczeństwa.
– Kupując za pomocą smartfonów czy tabletów, konsumenci oczekują przede wszystkim wygody i bezpieczeństwa, a także szybkości, z jaką mogą dokonywać transakcji. Zapłata z wykorzystaniem aplikacji PayPal daje pełną ochronę i średnio trwa zaledwie 15 sekund – mówi Matt Komorowski z PayPal.

W USA PayPal myśli o biometrii, w Polsce nie

Bezpieczeństwo jest podstawą korzystania z płatności mobilnych w sieci. Biometria mogłaby być odpowiedzią na wiele zagrożeń czyhających na klientów w internecie, ale..

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PayPal i NCSA (National Cyber Security Alliance), duża część amerykańskich użytkowników smartfonów chętnie zamieniłaby klasyczne hasła na rozwiązania takie jak autoryzacja za pomocą odcisku palca (53 proc.), wzoru tęczówki (45 proc. ) czy zdjęcia twarzy (41 proc. ). Dzięki nowym rozwiązaniom, płatności internetowe będą nie tylko bezpieczniejsze, ale i wygodniejsze. W sieci pojawiają się pierwsze informacje ze strony PayPal o możliwości wykorzystania biometrii. Czemu nadal nie ma konkretnych propozycji? Problem jest taki sam jak w Polsce, brak obszernej bazy danych biometrycznych oraz nieuregulowane kwestie prawne.