Według danych instytutu IPSOS wartość transakcji mobilnych będzie rosła w tempie 60 proc. rocznie, by w roku 2015 sięgnąć 3 mld zł. Jednak są to tylko szacunki, natomiast firmy sprzedające w sieci chcą mieć pewność dochodów. Dlatego również PayPal proponuje coraz prostsze sposoby płacenia online.

Kto i dlaczego kupuje w sieci

Niską cenę jako główną motywację do zakupów w Internecie wskazała ponad połowa (53 proc.) użytkowników komputerów, 31 proc. właścicieli smartfonów i tylko 27 proc. posiadaczy tabletów. Jak pokazują badania użytkownicy smartfonów i tabletów są znacznie mniej wrażliwi na czynnik cenowy.

Co nas ogranicza?

Okazuje się, że polskich klientów zniechęca m.in. brak odpowiednich rozwiązań na urządzenia przenośne po stronie sprzedawców – 10 proc. użytkowników smartfonów wskazało, że nie kupuje w ten sposób, z uwagi na niedostępność stron internetowych przystosowanych do przeglądania na ekranie telefonu.

Użytkownicy, którzy nie korzystają ze smartfonów i tabletów do zakupów w sieci, jako powód najczęściej wymieniają: zbyt mały ekran (53 proc.), zbyt wolne połączenie z Internetem (32 proc.) oraz obawy o kwestie bezpieczeństwa (23 proc.).

O ile mały ekran i słaby zasięg internetowy to kwestie obiektywne, to jeśli chodzi o bezpieczeństwo, wiele zależy od zachowania podstawowych zasad ostrożności przez samych użytkowników. Warto też zastanowić się nad wyborem odpowiedniego systemu płatności. W przypadku PayPal, wszystkie dane są przechowywane w bezpiecznej „chmurze”, a kupujący są objęci 100 proc. ochroną w przypadku nieautoryzowanych transakcji.

Wygoda i prostota to klucze do sukcesu

Od wygody przeprowadzenia płatności na smartfonie czy tablecie, w dużym stopniu zależy poziom konwersji w sklepie internetowym. Cześć użytkowników rezygnuje bowiem z zakupu, jeśli płatność jest zbyt skomplikowana lub budzi wątpliwości co do bezpieczeństwa.
– Kupując za pomocą smartfonów czy tabletów, konsumenci oczekują przede wszystkim wygody i bezpieczeństwa, a także szybkości, z jaką mogą dokonywać transakcji. Zapłata z wykorzystaniem aplikacji PayPal daje pełną ochronę i średnio trwa zaledwie 15 sekund – mówi Matt Komorowski z PayPal.

W USA PayPal myśli o biometrii, w Polsce nie

Bezpieczeństwo jest podstawą korzystania z płatności mobilnych w sieci. Biometria mogłaby być odpowiedzią na wiele zagrożeń czyhających na klientów w internecie, ale..

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PayPal i NCSA (National Cyber Security Alliance), duża część amerykańskich użytkowników smartfonów chętnie zamieniłaby klasyczne hasła na rozwiązania takie jak autoryzacja za pomocą odcisku palca (53 proc.), wzoru tęczówki (45 proc. ) czy zdjęcia twarzy (41 proc. ). Dzięki nowym rozwiązaniom, płatności internetowe będą nie tylko bezpieczniejsze, ale i wygodniejsze. W sieci pojawiają się pierwsze informacje ze strony PayPal o możliwości wykorzystania biometrii. Czemu nadal nie ma konkretnych propozycji? Problem jest taki sam jak w Polsce, brak obszernej bazy danych biometrycznych oraz nieuregulowane kwestie prawne.