– Część producentów nie zaleca stosowania biopaliw ze względu na niekorzystny wpływ na silniki samochodów i potencjalnie można nawet utracić gwarancje stosując takie paliwa – mówi Piotr Michalczyk, ekspert ds. sektora motoryzacyjnego w PwC.
W 2007 roku przywódcy państw UE zobowiązali się do zwiększenia udziału biopaliw w transporcie drogowym do 10 proc. w 2020 roku. Program rozwoju biopaliw jest częścią strategii walki z globalnym ociepleniem. W roku 2012 w Polsce udział ten wyniósł ok. 5,79 proc. (według danych Urzędu Regulacji Energetyki) i ma stopniowo wzrastać.
Zgodnie z rządowymi celami na lata 2013-2018 określającymi minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie powinno to być: w latach 2013-2016 – 7,10 proc., w 2017 r., – 7,8 proc. i w 2018 r. – 8,5 proc.
– Trudno powiedzieć, czy tego typu paliwa mają negatywny wpływ na silniki ze względu na coraz większy poziom skomplikowania tych napędów. Producenci samochodów w momencie konstruowania silnika powinni brać pod uwagę sposób zasilania, a tutaj w pewnym momencie zostali zaskoczeni tym, że będzie obowiązek stosowania jakiegoś procentu dodatku biopaliw do paliw konwencjonalnych – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Piotr Michalczyk.
Zwolennicy stosowania biokomponentów podkreślają mniejsze uzależnienie od ropy naftowej oraz mniejszą emisję CO2. Natomiast przeciwnicy mówią o wzroście cen żywności ze względu na produkcje roślinną na potrzeby paliw oraz paradoksalnie zwiększenie emisji CO2 wziąwszy pod uwagę również proces produkcji paliw.
– Największym na świecie producentem biopaliw wytwarzanych m.in. z kukurydzy, żyta, pszenicy, cukru czy oleju palmowego są Stany Zjednoczone. Jednak UE zastanawia się nad sensownością tego planu, z uwagi na potencjalny negatywny wpływ na produkcję żywności na świecie, szczególnie w czasach kryzysu. Może to spowodować spowolnienie w zwiększaniu udziału biopaliw w przyszłości – mówi Piotr Michalczyk.
Europejska Komisja ds. Środowiska chce ograniczenia dla biopaliw pierwszej generacji (roślin uprawnych jak głównie kukurydza, trzcina cukrowa czy rzepak). Proponuje zmniejszenie stosowania tradycyjnej produkcji biopaliw i przyspieszenie przejścia na te nowej generacji, czyli produkowane z takich źródeł jak np. wodorosty. Te propozycje zostaną poddane głosowaniu na sesji plenarnej w Strasburgu we wrześniu.
– Przemysł musi mieć czas na dostosowanie się, a ja proponuję kompromis w tym celu – powiedziała Corinne Lepage, francuska polityk podczas głosowania nad tymi propozycjami w komisji środowiska w połowie lipca.
Komentarze (6)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarszeto po pierwsze.
po drugie, jezdzimy na biopaliwach juz od 2007 roku
po trzecie - biopaliwa, w obecnej, niklej domieszce - nie szkodza na silniki nowej generacji (wprodukowane po 1990, najlepiej 2000). Co innego silniki starego typu - stosunkowo w polsce jezdzi takich aut wiecej niz w reszcie panstw ue , stad mniejszy procent biopaliw w paliwie.
po czwarte - Przeciwnicy mowia o wzroscie cen zywnosci... {..}
Komisja Europejska ma jasno okreslone normy , Rolnik Kowalski nie moze sprzedac wiecej niz 7 % swoich zbiorow do produkcji biopaliw, niezaleznie czy zostala mu oferowana lepsza cena sprzedazy czy nie - nie ma prawa sprzedac wiecej.
I na koniec - paliwa kopalniane kiedys sie skoncza. i to calkiem niedlugo.
Jesli nie znajdziemy odpowiednich technologi taniej, pewnej produkcji biopaliw, a takie badania prowadzone sa na calym swiecie - alternatywnie, za pare lat utnkiemy z reka w nocniku. Biopaliwa sa jedyna jak na razie realna alternatywa paliw kopalnianych.
Radze poczytac