Telekomy łączą siły z serwisami muzycznymi, by powalczyć o klientów i polski rynek muzyki cyfrowej.
ikona lupy />
Wartość rynku muzycznego / DGP
Zaostrza się rywalizacja o fanów muzyki ze strony serwisów oferujących do niej legalny dostęp w sieci. Do ofensywy ruszyły pochodzący z Francji globalny Deezer oraz norweski WiMP. Oba oferują klientom bazę ponad 20 mln utworów oraz kuszą darmowym dostępem przez określony czas. W taki sposób chcą przyciągnąć fanów muzyki, zanim w lutym zadebiutuje w Polsce kolejny międzynarodowy serwis – Spotify, oraz odebrać część klientów należącej do Polkomtelu Muzodajni.pl i Muzo Cyfrowego Polsatu.
– Działamy w Polsce od ubiegłego roku, ale w tym zaczynamy intensywną walkę o rynek. Globalnie Deezer jest już rentowny i korzysta z niego 26 mln osób, z czego ponad 3 mln płaci za dostęp. Teraz liczymy na sukces także w Polsce – powiedział wczoraj DGP Maciej Jaworski, szef Deezer Polska. I ogłosił start usługi Freemium, pozwalającej na darmowy dostęp do muzyki przez pół roku na komputerach stacjonarnych i laptopach oraz dwa tygodnie na urządzeniach mobilnych. Serwis będzie też transmitował koncerty dla użytkowników.
Nie on jeden. Na ruchy konkurencji odpowiedział wczoraj także obecny w Polsce WiMP, z którego korzysta 350 tys. użytkowników, m.in. w Szwecji, Norwegii, Danii i Niemczech. By zwiększyć zasięg, rozpoczął współpracę z Playem, czwartym co do wielkości operatorem komórkowym.
– Nowi użytkownicy będą mogli przetestować WiMP przez pierwszy miesiąc za darmo. Później cena wyniesie 19,90 zł miesięcznie. Opłata zostanie doliczona do rachunku abonenta – wyjaśnia Marcin Gruszka, rzecznik Playa.
Podobną strategię zastosował już Deezer, który od ubiegłego roku współpracuje z Orange Polska. Usługa dostępna jest za darmo dla osób, które korzystają z abonamentów od 89,90 zł w górę. W obu przypadkach klienci mogą słuchać muzyki, będąc podłączonymi do sieci, ale operator nie będzie liczył transmisji danych. Można też ściągnąć wybrane pliki do pamięci urządzenia.
Deezer i WiMP próbują umocnić się, zanim na polskim rynku pojawi się kolejny globalny konkurent – Spotify. Z oferującego także ponad 20 mln utworów serwisu korzysta 20 mln osób, a 5 mln płaci za dostęp. Serwis wystartuje na polskim rynku w lutym i – jak wynika z informacji DGP – prowadzi rozmowy na temat współpracy z T-Mobile. Na razie nie wiadomo, ile kosztować będzie dostęp do muzyki – na innych rynkach europejskich to 9,99 euro, ale w Polsce może być taniej. Deezer kosztuje 14,99 zł miesięcznie, natomiast WiMP oferuje klientom pakiety za ok. 10 zł (standardowy) i ok. 20 zł (pakiet premium).
Sieci komórkowe traktują współpracę z serwisami muzycznymi jak bonus dla klientów.
– Zdecydowaliśmy się na współpracę, bo serwis wpisuje się w naszą strategię dostępu do treści na wielu urządzeniach – przekonuje Michał Paschalis-Jakubowicz, dyrektor pionu usług mobilnych Orange. Z punktu widzenia serwisów to sposób na szybsze zbudowanie skali. Ale jak duży może być rynek w Polsce, trudno powiedzieć. Dominik Libicki, szef Cyfrowego Polsatu, szacuje, że muzyki na urządzeniach mobilnych słucha stale 30 proc. osób, czyli 3–4 mln ludzi.