Lenovo wtargnęło na światowe rynki siedem lat temu po przejęciu segmentu produkcji pecetów od International Business Machine. Według badawczej firmy Gartner, Chińczycy wyprzedzili dotychczasowego lidera zaledwie o 0,2 proc., natomiast inna grupa badań rynkowych, IDC wciąż widzi Hewlett-Packard na pierwszym miejscu, chociaż z minimalną przewagą nad Lenovo.
HP, który usadowił się na pozycji lidera w 2006 roku, tracił udziały w rynku z powodu licznych przetasowań w kierownictwie firmy oraz zmian strategii, które obejmowały także możliwość całkowitej rezygnacji z produkcji komputerów osobistych. Z tej opcji wycofała się dopiero obecna szefowa koncernu Meg Whitman. Ale technologiczna firma działająca w USA od 73 lat została także mocno dotknięta wskutek gospodarczego spowolnienia oraz ucieczki użytkowników od tradycyjnych komputerów stacjonarnych do urządzeń mobilnych, takich jak iPad koncernu Apple. Grupie Lenoro pomogły natomiast zyski na rynkach gospodarek mniej rozwiniętych.
“Lenovo skorzystało na serii ostatnich akwizycji oraz silnej obecności na rynkach wschodzących, które notują obecnie znacznie lepsze wyniki niż rynki rozwinięte” – ocenia Brent Bracelin, analityk Pacific Crest Securities – „Ale to zasługa nie tylko Lenovo, to efekt szerszego trendu na rynkach urządzeń konsumenckich”.
Globalne dostawy komputerów osobistych spadły 8,3 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem do 87,5 mln egzemplarzy w minionym kwartale – wynika z danych Gartnera. Według firmy IDC spadek wyniósł 8,6 proc.
Dane te kontrastują w wynikami poprzedniej dekady, kiedy przemysł pecetów rozwijał się przez większość okresu w tempie dwucyfrowym, gdyż firmy i gospodarstwa domowe ogarnął pęd do notebooków i laptopów. Sprzedaż spadła dopiero wraz z inwazją iPadów i smartfonów.
Siłą Lenovo jest także ogromny rodzimy rynek, największy na świecie. Wraz ze wzrostem udziału w rynku tempo wzrostu zysków przekroczyło 25 proc. w okresie minionych 12 kwartałów. Szef Lenovo, Yang Yuanqing zapowiedział w sierpniu, że nie zamierza poprzestać na zdobyciu pozycji lidera wśród producentów PC, chce także dominować na rynkach urządzeń mobilnych.