Lenovo, największy chiński producent komputerów osobistych, przenosi dział produkcji laptopów przeznaczonych na rynek japoński do Yonezawy w Japonii - podały w piątek chińskie media. Dodano, że produkcja rozpocznie się w końcu tego roku. Czyli biznes zatoczył koło - dawniej właśnie z Japonii przenoszono produkcje do tanich Chin.

Jak podała gazeta Beijing Chenbao, przeniesienie produkcji do Japonii podyktowane jest wzrostem sprzedaży komputerów Lenovo na tym rynku. Od kwietnia do czerwca bieżącego roku sprzedaż wzrosła o 271 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Dzięki nowej montowni w Yonezawa czas dostaw do końcowego odbiorcy skróci się z 10 do 5 dni. Wielkość produkcji szacowana jest na 2,1 mln komputerów.

Japonia jest drugim największym odbiorcą produktów Lenovo. W roku ubiegłym udział rynku japońskiego w całkowitej sprzedaży chińskiego koncernu wyniósł 25,4 proc. Przeniesienie produkcji do Japonii ma nie tylko znaczenie logistyczne. Nalepka "Made in Japan" w oczach wymagającego, japońskiego konsumenta podnosi zaufanie do produktu.

Powstała japońsko-chińska spółka

Lenovo w lipcu tego roku połączyło się z dużym producentem japońskim NEC i pod spółką Lenovo NEC Holdings pod koniec roku zamierza rozpocząć produkcję laptopów.

"Niedawno założyliśmy największą w Japonii firmę produkującą komputery osobiste. Wprawdzie na rynku japońskim w tej dziedzinie panuje zastój, ale produkty Lenovo są coraz lepiej sprzedawane. W ciągu trzech najbliższych lat stawiamy sobie cel opanowania 30 proc. japońskiego rynku komputerów osobistych" - powiedział prezes spółki Lenovo NEC Holdings Roderick Lappin w rozmowie z gazetą.

Lenovo to drugi - po amerykańskim Dellu - producent komputerów osobistych na świecie. Ma 14,9 proc. udziały w globalnym rynku. Fachowcy oceniają, że jeszcze w tym roku firma wyprzedzi Della. Chiński producent rozwinął się w wyniku zakupu działu produkcji laptopów amerykańskiej firmy IBM. Na liście najlepiej rozpoznawalnych marek świata jest na 131. miejscu, czyli najwyżej wśród chińskich firm.