W regularnym raporcie składanym przez firmę, Facebook dokonał podziału tych sztucznych (fałszywych) użytkowników na trzy grupy. Największą stanowią internauci z „podwójnymi profilami” – 4,8 proc. Są to osoby posługujące się dodatkowym kontem obok konta głównego.
Kolejną grupę „fałszywek” stanowią użytkownicy korzystający z błędnie zaklasyfikowanego konta – 2,4 proc. Facebook wyjaśnił, że ma to miejsce w takich przypadkach, kiedy użytkownicy tworzą profil dla firmy, organizacji lub istoty nie będącej człowiekiem, np. dla zwierzęcia domowego, psa lub kota.
Najmniejszą grupę – ok. 1,5 proc. – tworzą użytkownicy “niepożądani”, czyli tacy, którzy wykorzystują swoje konta do wysyłania spamu bądź innego kontentu.
Firma, której model biznesowy polega na pozycjonowaniu ogłoszeń reklamowych, ostatecznie zatem przyznała, że ponad 80 mln osób spośród jej globalnej widowni może być w istocie bezwartościowa dla reklamodawców – bo są to albo “martwe dusze” (podwójny profil), albo spamerzy, albo psy lub koty.