Największą pierwotna oferta publiczna, IPO, firmy internetowej pozwoli Facebookowi pozyskać od inwestorów prawie 12,8 mld dolarów i zwiększy wycenę rynkową do niemal 104,2 mld dolarów. Dzięki prezentacji IPO dla inwestorów szef firmy Mark Zuckerberg może przekonać sceptyków, którzy początkowo bardzo wstrzemięźliwie zareagowali na te propozycje – ocenia prof. Erik Gordon z Ross School of Business z Uniwersytetu Michigan.
„Podniesienie zakresu ceny emisyjnej może stanowić najlepszy sygnał na temat tego, co organizatorzy emisji usłyszeli od inwestorów instytucjonalnych uczestniczących w roadshow” – podkreśla Gordon.
Ustanowienie wyższego zakresu ceny emisyjnej oznacza, że Facebook może być wyceniany na poziome 26 razy wyższym od rocznej sprzedaży firmy, czyli przeszło dwukrotnie przebije wyceny Google podczas giełdowego debiutu operatora największej wyszukiwarki internetowej w 2004 roku.
Jak twierdzi anonimowy informator agencji Bloomberg, Facebook już dzisiaj planuje zamknąć przyjmowanie zapisów na akcje, czyli dwa dni wcześniej niż planowano. Według tych samych źródeł popyt na 337,4 miliony akcji przekroczył podaż. Nie wiadomo jednak w jakim stopniu zamówienia przewyższyły liczbę oferowanych akcji.
Część instytucjonalnych inwestorów z niechęcią odniosła się do kupowania akcji Facebooka ze względu na wątpliwości dotyczące perspektyw dalszego rozwoju portalu. W ostatnim globalnym sondażu Bloomberga przeprowadzonym wśród 1250 inwestorów, analityków i traderów, aż 79 proc. uczestników ankiety stwierdziło, że Facebook nie zasługuje na tak wysoką wycenę.
„Oferta Facebooka wydaje się dość droga” – mówi Yves Maillot, szef inwestycji w Robeco Gestion w Paryżu. Jego zdaniem debiut odbędzie w „bardzo trudnych warunkach panujących na rynku kapitałowym USA”.
Wczoraj indeks Standard & Poor’s 500 spadł o 1,1 proc. do 1338,35punktów czyli do najniższego poziomu od lutego na fali powszechnych niepokojów sytuacją w Grecji. Indeks tracił już drugi dzień z rzędu.
Początkowo Facebook planował zakończyć przyjmowanie zamówień na akcje 17 maja. Akcje firmy zadebiutują na Nasdaq Stock Market pod symbolem FB. Głównymi organiztorami emisji są banki Morgan Stanley, JPMorgan Chase & Co. i Goldman Sachs.