Jutro Orange, największy operator telekomunikacyjny na polskim rynku, pokaże wyniki za I kw. 2012 r. Analitycy spodziewają się spadku przychodów i rentowności oraz wolniejszego wzrostu liczby klientów.
Operator liczy jednak, że zmieni się to w najbliższych kwartałach dzięki rebrandingowi Telekomunikacji Polskiej na Orange, w ramach której połączono pod marką Orange Open sprzedaż wszystkich usług: telefonii stacjonarnej i komórkowej, internetu stacjonarnego i mobilnego oraz telewizji. Cel: pozyskać jak najwięcej klientów z szybko rosnącego rynku płatnej telewizji.
– Rynek rośnie dziś dzięki usługom w pakietach – tak mówił Maciej Witucki, obecnie prezes Orange Polska, w lutym, kiedy jeszcze nie były znane szczegóły zmiany marki.
Jego zdaniem tylko usługi dodatkowe, takie jak telewizja, połączone z ofertą internetową, pozwolą operatorom przyciągnąć klientów i sprawić, że będą płacili więcej. Dzięki połączeniu usług telekomunikacyjnych pod jedną marką Orange będzie w stanie przekonać klientów, że ma ofertę konkurencyjną dla operatorów kablowych, którzy obecnie dobrze sobie radzą ze sprzedażą usług w pakietach.
Orange wprowadził już możliwość oglądania telewizji nie tylko na tradycyjnych odbiornikach, lecz także na smartfonach czy tabletach. Nic dziwnego więc, że kiedy w ubiegłym tygodniu Maciej Witucki prezentował nową ofertę Orange Open, porównywał ją do UPC Polska, największego operatora kablowego na polskim rynku. Za pełny pakiet usług Orange każe sobie płacić miesięcznie 212,8 zł, podczas gdy w UPC Polska za porównywalne usługi zapłacić trzeba 232,79 zł.
– To oczywisty kierunek marszu. Telefonię stacjonarną na przykład można dziś sprzedawać skutecznie tylko w pakietach. Ale gra toczy się o większy rynek, jakim jest płatna telewizja – mówi DGP Tomasz Kulisiewicz, analityk firmy doradczej Audytel.
Według najnowszej analizy Audytela w nadchodzących latach największą dynamikę wzrostu utrzyma rynek płatnej telewizji, którego udział w całym rynku telekomunikacyjnym wzrośnie do 2017 r. do 18 proc., podczas gdy w roku 2006 wynosił niecałe 7 proc. – W 2012 r. wartość rynku płatnych usług telewizyjnych przekroczy przychody operatorów z usług telefonii stacjonarnej – dodaje Tomasz Kulisiewicz.
Rozwój w sektorze płatnej telewizji to konieczność także dlatego, że rynek telefonii stacjonarnej się kurczy, a internet stacjonarny nie rozwija się już równie dynamicznie jak kiedyś. Na dodatek konsumenci z obawy przed kryzysem boją się większych zobowiązań finansowych.

20,1 mln liczba klientów Orange Polska

2,34 mln liczba klientów internetu stacjonarnego

0,4 mln liczba klientów telewizji