Polska awansowała na 19. miejsce z 22. w 2011 r. na liście krajów wzbudzających największe zainteresowanie światowych sieci handlowych - wynika z tegorocznej edycji raportu "Globalizacja handlu detalicznego", opublikowanego w czwartek przez firmę doradczą CBRE.
Badanie CBRE, przeprowadzone już po raz piąty, analizuje obecność 326 światowych marek, działających w 9 różnych sektorach handlu detalicznego, (w tym: sklepy różnych branż, supermarkety, restauracje i kawiarnie) w 208 miastach w 73 krajach świata (Europa, Bliski Wschód i Afryka, Ameryka Północna i Południowa, Azja, Australia i Oceania). Spośród polskich miast zbadano Warszawę, Kraków i Łódź. Dane zebrano pod koniec 2011 r.
Sieci lubią stabilne, silne gospodarki
Zdaniem analityków awans Polski do czołowej 20. to niewątpliwie zasługa silnej gospodarki, której wyznacznikiem jest wzrost PKB o 4,3 proc. w 2011 r. i przewidywany wzrost o ok. 3 proc. w 2012 r. Pod koniec 2011 r. w Polsce dostępnych było 8,8 mln m kw. powierzchni handlowej zlokalizowanej w 381 centrach handlowych, co stawia Polskę na równi z Rosją oraz Turcją, najszybciej rozwijającymi się rynkami w regionie.
"Polska plasuje się coraz wyżej w światowym rankingu najbardziej popularnych miejsc pod względem rozwoju handlu detalicznego, a widocznym tego efektem jest rosnąca obecność wiodących, międzynarodowych marek w polskich centrach handlowych oraz przy głównych ulicach polskich miast" - powiedziała dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska Magdalena Frątczak.
Polska to nadal kraj niezaspokojonego popytu na dobra konsumpcyjne
Dodała, że Polska postrzegana jest jako jeden z niewielu już rynków, na których wciąż istnieje niezaspokojony popyt, co powinno przekładać się na coraz szerszą ofertę handlową oraz inwestycje w nowe nieruchomości handlowe.
Światowe sieci, które weszły do Polski z 2011 r
Sześć światowych sieci handlowych, które weszły na polski rynek w 2011 r., to marka mody damskiej z Wielkiej Brytanii Dorothy Perkins (Złote Tarasy w Warszawie), brytyjska marka oferująca niedrogie ubrania F&F (Blue City w Warszawie), amerykańska marka GAP oferująca ubrania i akcesoria (Arkadia w Warszawie), marka modowa American Eagle (wkrótce otwarcie pierwszego sklepu), Foot Locker - sieć sprzedająca ubrania i buty sportowe znanych marek (Arkadia w Warszawie) i amerykańska sieć sklepów z zabawkami Toys'R'Us (Blue City w Warszawie).
"Światowe sieci handlowe polubiły Polskę i systematycznie zwiększają liczbę swoich sklepów i lokali w naszym kraju. Co trzecia spośród ponad 300 wiodących sieci detalicznych ze wszystkich regionów świata jest już obecna w Polsce. Ich liczba będzie nadal rosnąć, na co wskazują wyniki naszych badań. Widać też szybki rozwój handlu internetowego. Rok temu Polacy mogli zamawiać przez internet towary z dostawą do domu w jednej czwartej spośród międzynarodowych sieci, a obecnie już w jednej trzeciej" - powiedziała PAP Frątczak.
Polska lepsza od Lizbony, Bruksela czy Budapeszt
Jeśli chodzi o miasta to pierwsze miejsca po względem obecności światowych marek zajęły: Londyn (55,5 proc.), Dubaj (53,8 proc.), Nowy Jork (43,9 proc.), Moskwa i Paryż (43,7 proc.), Hong Kong (40,5 proc.). Warszawa (30,2 proc.) to jedno z miast, które w porównaniu do ubiegłego roku awansowały najmocniej, bo aż o 10 miejsc, znalazła się na 36. pozycji. Dzięki temu polska stolica wyprzedziła takie europejskie miasta jak Amsterdam, Lizbona, Bruksela czy Budapeszt.
Analiza krajów wzbudzających największe zainteresowanie wśród światowych sieci handlowych pokazuje, że Wielka Brytania (56,7 proc.) nadal utrzymuje pierwsze miejsce, wyprzedzając Zjednoczone Emiraty Arabskie (53,1 proc.) oraz Stany Zjednoczone (50,3 proc.). Hiszpania plasuje się na 4. pozycji (47,5 proc.), zaraz przed Chinami (47,2 proc.), oraz Francją i Niemcami, które wspólnie zajęły szóste miejsce (46,9 proc.). Czołową dziesiątkę zamykają: Rosja (44,5 proc.), Włochy (43 proc.) oraz Arabia Saudyjska (41,1 proc.).
Firma CBRE, z siedzibą w Los Angeles, jest międzynarodową firmą doradczą, która działa w sektorze nieruchomości komercyjnych.