AvtoVAZ, największy producent samochodów w Rosji, planuje pozyskać w ciągu dwóch-trzech lat prawie 60 mld rubli (2 mld dolarów) na historyczną modernizację swoich linii przy współpracy z francuskim Renault i japońskim Nissanem.

Igor Komarow, szef AvtoVAZ-u w rozmowie z agencją Bloomberg podkreśla, że jest to pierwszy od wielu lat, jeśli nie dziesięcioleci, projekt firmy podejmowany na taką skalę. Już w zeszłym tygodniu w udziałem premiera Władimira Putina odbyła się w fabryce w Togliatii inauguracja nowych modeli aut, minivanu Lada Largus na bazie platformy Renault oraz samochodu pasażerskiego.

AvtoVAZ unowocześnia linię swoich pojazdów żeby poprawić spadającą obecnie sprzedaż aut w sytuacji, gdy w Rosji dynamicznie rozwija się produkcja pojazdów przez zagraniczne koncerny samochodowe. Rosja może już w 2014 roku wyprzedzić Niemcy, jako największy rynek motoryzacyjny w Europie. AvtoVAZ zamierza w ciągu pięciu lat przejąć 25 proc. rodzimego rynku, lub 40 proc. wspólnie z Renault i Nissanem.

Fabryka w Togliatti, którą zbudowano w latach 1960. we współpracy z włoskim Fiatem, ma do 2017 roku podwoić swoją produkcję do 1,2 mln pojazdów rocznie. Sprzedaż Ład w pierwszym kwartale tego roku spadła o 15 proc. do 109,4 tys, egzemplarzy, m.in. wskutek zakończenia przez rosyjski rząd w zeszłym roku programu finansowego wsparcia zakupów nowych samochodów. Natomiast sprzedaż Nissana wzrosła w tym okresie o 52 proc., a Renault – o 27 proc. Zainaugurowana 4 kwietnia nowa linia montażowa kosztem 400 mln euro będzie mogła wyprodukować 350 tys. samochodów rocznie marki Łada, Renault i Nissan.

Do końca roku AvtoVAZ wypuści 27 tys. aut Largus oraz będzie produkować modele Nissana, do których od 2013 roku dojdą dwa modele Renault. Po koniec zeszłego roku fabryka zaczęła wytwarzać tani samochód Lada Granta, który już znajduje się w sprzedaży, zastępując swoje najlepiej sprzedające się modele z linii Classica i Samara.

Francuski koncern od 2008 roku ma 25 proc. udziałów w AvtoVAZ-ie oraz 43,4-proc. akcji japońskiego Nissana. Do końca kwietnia rosyjski producent zamierza z francusko-japońskim teamem ustalić szczegóły partnerstwa.