Prezes Grupy Lotos Paweł Olechnowicz jest sceptyczny wobec pomysłu połączenia jego spółki z PKN Orlen. Jego zdaniem w przypadku fuzji przychody nowego podmiotu byłyby niższe, niż łączne przychody działających oddzielnie koncernów paliwowych.

W styczniu pojawiły się doniesienia medialne o możliwości połączenia Orlenu z Lotosem. Również w tym miesiącu minister skarbu Mikołaj Budzanowski, pytany o ten pomysł, odpowiedział: "Tu byłbym ostrożny, bo pewnie nie będzie zgody na koncentrację, wydaje się, że z innymi spółkami możemy uzyskać równie duże efekty synergii".

Podczas środowych obrad komisji skarbu pytali o to jednak posłowie. Odpowiadał m.in. Olechnowicz. "Lotos za ubiegły rok (osiągnął przychody - PAP) ponad 28 mld zł, Orlen 106 mld zł. W 2002 r. Lotos jako Rafineria Gdańska osiągnął ok. 6 mld zł, Orlen chyba 23 mld zł. Obojętnie jak zmieniał się rynek, jak kształtowały się ceny,(...) rozwój oddzielny, niezależny jednego koncernu, jak i drugiego powodował, że te wpływy są ogromne. To są też pieniądze z tytułu podatków, trafiające do budżetu państwa, budżetów regionalnych, do kieszeni podatników" - powiedział.

Dodał, że gdy dodamy przychody obu spółek w ubiegłym roku, to otrzymamy kwotę ok. 135 mld zł. Zaznaczył, że w przypadku połączenia tych spółek nowy podmiot osiągnąłby przychody w wysokości poniżej 100 mld zł. Podkreślił, że będzie to negatywnie oddziaływać na wpływy podatkowe do budżetu.

Reklama

Wiceminister skarbu Jan Bury podczas posiedzenia komisji podkreślił, że pomysł ewentualnego połączenie PKN Orlen i Grupy Lotos nie jest pomysłem resortu.

Minister skarbu państwa pod koniec października 2010 roku zaprosił do negocjacji w sprawie nabycia 69 mln 76 tys. 392 akcji Grupy Lotos, stanowiących 53,2 proc. kapitału zakładowego firmy, zainteresowane podmioty "ze szczególnym uwzględnieniem tych, których przedmiot działalności obejmuje górnictwo ropy naftowej". Ministerstwo bez rozstrzygnięcia zakończyło proces prywatyzacji w grudniu 2011 r.

Grupa Kapitałowa Lotos jest koncernem naftowym, który zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną produktów naftowych. Jest producentem i dostawcą na rynek m.in. benzyny bezołowiowej, oleju napędowego oraz paliwa lotniczego, a także olejów silnikowych, asfaltów modyfikowanych oraz parafin. Jest właścicielem ogólnopolskiej sieci stacji paliw, funkcjonującej pod marką Lotos.

Lotos to spółka akcyjna, której akcje notowane są od czerwca 2005 r. na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Spółka działa na terenie całej Polski oraz poza jej granicami. Należą do niej m.in. spółki: Lotos Czechowice, Lotos Jasło mające siedzibę na południu Polski, Lotos Petrobaltic, która poszukuje i wydobywa ropę naftową i gaz spod dna Morza Bałtyckiego. Dwie spółki-córki mają siedziby za granicą - na Litwie - Lotos Baltija - oraz w Norwegii - Lotos Exploration and Production Norge AS. Obie prowadzą prace poszukiwawczo-wydobywcze - odpowiednio na Bałtyku oraz na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.