Wydatki konsumentów na technologiczne produkty przekroczą w tym roku na świecie po raz pierwszy kwotę 1 biliona dolarów, co oznacza wzrost o 5 proc. w stosunku do rekordowej kwoty 993 mld dolarów z roku 2011 – wynika z raportu Digtal World firmy badawczej GfK, przygotowanego wspólnie z dorocznymi targami elektroniki użytkowej, CES w Las Vegas.

Wzrost pochodzi z coraz ważniejszego rynku Azji i Pacyfiku, do którego wlicza się Chiny i Indie, oraz z Europy Środkowej i Wschodniej. W obu regionach obserwuje się bowiem wciąż dynamiczne tempo rozwoju gospodarczego – relacjonuje raport specjalistyczny portal advanced-television.com.

Motorem wzrostu urządzenia mobilne

Raport analizuje kluczowe trendy na globalnym rynku, podkreśla coraz większe znaczenie urządzeń mobilnych podłączanych do sieci, które stanowią napędową silę stałego wzrostu wydatków. Wskazuje się też na znaczenie rynków rozwijających się dla utrzymania tempa rosnących nakładów.

„Mimo zwolnienia gospodarek na rynkach rozwiniętych, silny wzrost na rynkach wschodzących, zwłaszcza z regionów Azji-Pacyfiku i Europy Środkowo-Wschodniej, pozwolił na zachowanie w 2011 globalnych wydatków na stosunkowo zdrowym poziomie ośmiu procent” – twierdzi Steve Cambridge, dyrektor biznesowy GfK Boutique Research.

GfK Digital World uważa, że rosnący na świecie popyt na smartfony sprawił, że w 2011 urządzenia te stały się głównym motorem wzrostu wydatków, co powinno również znaleźć kontynuację w roku 2012. Dodatkowo sprzedaż tabletów, która w tym roku osiągnęła kwotę 39 mld dolarów, powinna w roku 2012 zwiększyć się dwukrotnie.

„Dzisiaj konsumenci z każdego zakątka naszego globu chcą mieć produkty z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi” – ocenia Steve Koenig, dyrektor Stowarzyszenia Analiz Przemysłu Elektroniki Użytkowej, jednego z organizatorów CES – „Wzrost popytu na mobilne urządzenia stanowi główne wsparcie dla wzrostu globalnej sprzedaży konsumenckiej elektroniki, który przewidujemy w tym roku”.