Warszawa chce zebrać z rynku jak najwięcej pasażerów czarterowych. Pomoże w tym super oferta dla touroperatorów.
Warszawa chce zebrać z rynku jak najwięcej pasażerów czarterowych. Pomoże w tym super oferta dla touroperatorów.
Warszawski port lotniczy rozpoczyna walkę o turystów z portami regionalnymi. Firma wyszła z ofertą do biur podróży – gotowa jest płacić za każdego przewiezionego turystę nawet 15 zł – ustalił „DGP”. To poważny cios dla portów regionalnych, które są w stanie dać najwyżej 1 zł.
Program skierowany jest do największych touroperatorów w Polsce: Alfa Star, Ecco Holiday, Exim Tours, GTI Travel Poland, Itaka, Jet Touristic, Neckermann Polska, Oasis Tours, Rainbow Tours, Sun & Fun, Triada, TUI Poland, Wezyr Holidays. To właśnie jedna z tych firm zdradza nam, o jakich kwotach jest mowa. Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, nie chce wchodzić w szczegóły przyszłorocznej oferty współpracy marketingowej portu z firmami turystycznymi. – Kwoty nie będą się różnić znacząco od tegorocznych – zapewnia.
Z tegorocznej tabeli wynika jednak, że maksymalna kwota na dofinansowanie działań marketingowych jednego touroperatora – bo pod taką pozycją kryje się dofinansowanie – nie przekracza 4 zł za pasażera. Chyba że biuro uruchomi nową trasę. Wtedy może zarobić dwa razy tyle, ale tylko przez jeden sezon. Trzeba dodać, że na obsłudze statystycznego podróżnego lotnisko może zarobić 26 euro.
/>
Według ekspertów PPL jako najzasobniejszy gracz na polskim rynku taką ofertą może wyprzeć z sektora przewozów czarterowych biedniejsze lotniska. Turystom, zwłaszcza z pogranicza rejonów oddziaływania portów, jest wszystko jedno, czy polecą z Warszawy, czy z Katowic. To biuro decyduje tak naprawdę, pod który terminal podjedzie autobus.
Cezary Orzech, rzecznik prasowy MPL Katowice-Pyrzowice, potwierdza, że obecnie to z Katowic, a nie z Warszawy na zagraniczne wczasy odlatują mieszkańcy północnego Mazowsza. Zwiększenie dopłat w Warszawie może to zmienić.
– Nas, ale też innych regionalnych portów na tak wysokie jak w Warszawie dopłaty nie stać – mówi Orzech. Szybko przelicza, że w ramach budżetu marketingowego touroperatorzy i linie lotnicze mogą liczyć góra na ok. 1 zł na pasażera.
Przez niektórych obserwatorów rynku ruch Lotniska Chopina jest też związany z bliskim uruchomieniem portu w Modlinie, który nie będzie zarządzany przez PPL, lecz przez spółkę, która budowała lotnisko, czyli MPL Warszawa – Modlin. – W ten sposób Lotnisko Chopina chce zatrzymać pasażerów u siebie – twierdzi osoba znająca sprawę. – Lub użyć tego argumentu w negocjacjach z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego po Euro 2012 – dodaje. Wtedy obydwaj najważniejsi udziałowcy portu mają ponownie przemyśleć, kto będzie zarządzał portem w przyszłości.
– My wspieramy promocję połączeń, natomiast nie mamy potrzeby płacić za uruchamianie nowych tras – protestuje Przybylski. Chodzi mu o to, że Warszawa nie widzi potrzeby rywalizowania z kimkolwiek o pasażerów, a tym bardziej z Modlinem, w którym ma jedną trzecią udziałów. A to dlatego, że jak pokazują statystyki Urzędu Lotnictwa Cywilnego, to z Warszawy, a nie z Katowic czy Krakowa chcą podróżować polscy turyści. Ze stolicy odleciał bowiem za granicę co trzeci turysta z Polski.
To tylko promocja, a nie dotacja
Lotniska, a nawet samorządy lokalne od dawna płacą liniom lotniczym, czy touroperatorom za nowych pasażerów. Oficjalnie pieniądze są przelewane za promowanie regionów na lotniskach i w samolotach. Jest tak, bo prawo nie pozwala, aby lotniska czy samorządy organizowały i finansowały połączenia lotnicze. Tak jak robi się to np. z regionalnymi połączeniami kolejowymi. Dotowanie przewoźnika zostałoby uznane za niedozwoloną pomoc publiczną, co zakwestionowałaby Komisja Europejska. Tak było w 2004 r., gdy KE uznała za nielegalne subsydia, które irlandzki Ryanair otrzymywał od regionalnego samorządu Walonii w zamian za loty z Charleroi pod Brukselą.
cez
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama