Karta kibica z funkcją płatniczą to sposób na zapoznanie młodych osób z wielkich miast z usługami finansowymi.
Banki upatrzyły kolejną grupę, która do tej pory pozostawała nieubankowiona. To młodzi mieszkańcy dużych i średnich miast, którzy do tej pory nie potrzebowali rachunku czy karty. Znalazły też sposób, aby dotrzeć do tej grupy.
Z badań na temat wykluczenia finansowego, które przeprowadził Narodowy Bank Polski na koniec 2009 roku, wynika, że odsetek osób nieposiadających konta w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców wynosił 17 proc., z kolei w nieco mniejszych – 18 proc. Zdaniem ekspertów znaczący odsetek tej grupy stanowią młode osoby.
Z myślą o nich instytucje finansowe w porozumieniu z klubami sportowymi wprowadzają kolejne rozwiązania, które zmotywują do korzystania z produktów bankowych. Jednym z takich pomysłów jest karta kibica, połączona z przedpłaconą kartą płatniczą. Taki plastik stanowi dokument, bez którego kibic nie będzie mógł dostać się na stadion. To także nośnik biletów i karnetów na mecze, którym przy okazji można zapłacić drobne rachunki.
– Tego typu karta stanowi wszechstronne i elastyczne narzędzie, które może być pierwszym krokiem do nawiązania relacji z bankiem – mówi Dariusz Nalepa z BRE Banku.
BRE Bank wydaje taki plastik dla kibiców Korony Kielce. Daje on możliwość dokonywania płatności na całym świecie, również przez internet, po uprzednim zasileniu rachunku karty. Można to zrobić przelewem lub wpłacając gotówkę w dowolnym oddziale banku lub na poczcie. Kartą kibica Korony Kielce będzie też można wypłacić pieniądze z bankomatu, w kasie banku czy zapłacić w terminalach w sklepach. Nie jest ona jednak powiązana z rachunkiem bankowym.
BZ WBK z kolei przygotował taki produkt dla żużlowego mistrza Polski Falubazu Zielona Góra. Z kolei od końca ubiegłego roku Lech Poznań współpracuje przy tego typu projekcie z Gospodarczym Bankiem Wielkopolski. Jednak bankowcy przyznają, że jest jeszcze za wcześnie, aby stwierdzić, że kibice dzięki tego rodzaju kartom przekonali się do usług bankowych na tyle, aby skorzystać z innych produktów finansowych.
Innym sposobem na dotarcie do młodych, niekorzystających wcześniej z usług banków osób są karty płatnicze z biletem okresowym komunikacji miejskiej. Citi Handlowy od niedawna wydaje je dla mieszkańców Warszawy. Można wybrać kartę debetową połączoną z rachunkiem lub kartę kredytową.
Niedługo z takiego rozwiązania będą mogli skorzystać również mieszkańcy Śląska. Trwa bowiem przetarg na dostawcę Śląskiej Karty Usług Publicznych, która umożliwi płacenie za komunikację miejską i parkingi oraz będzie mieć funkcję płatniczą.