Marcin Kądziołka i Mateusz Chłodnicki w ciągu siedmiu lat zmienili biznes startujący z ledwie trzema e-poradnikami w przedsiębiorstwo, które w ofercie ma ponad 400 tytułów i obroty mierzone w milionach.
Zaczęło się jak w filmie: 23-letni początkujący marketingowiec i 27-letni programista poznali się na forum internetowym. Obaj mieli ten sam pomysł – skoro tak wiele mówi się o tym, że e-booki są przyszłością rynku wydawniczego, a w Polsce jeszcze prawie w ogóle ich nie ma, to dlaczego by nie spróbować i wydać choćby jedną e-książkę. – A ponieważ – jako początkujący biznesmeni – wiedzieliśmy, co jest najtrudniejsze dla startujących przedsiębiorców, postanowiliśmy zacząć od wydania poradników na ten temat – opowiada Mateusz Chłodnicki.

Od trzech do 400 książek

Od początku Kądziołka i Chłodnicki chcieli skupić się na niszy, która nie była mocno wyeksploatowana: na poradnikach. Ale nie tych o dietach, związkach damko-męskich czy o hobby, tylko na poradnikach dla przedsiębiorców, o psychologii, biznesie i produktywności.
Po kilku miesiącach przygotowań w 2004 roku ruszyło wydawnictwo, które twórcy nazwali Złote Myśli.
– Przez pierwsze pół roku jego przygotowanie i rozkręcenie kosztowało nas około 10 tys. zł, na starcie mieliśmy tylko trzy e-booki. Szybko okazało się, że pomysł jest trafiony, bo wiele osób poszukiwało takich właśnie ciekawych i w przystępny sposób podanych porad – opowiada Chłodnicki.
Firma zaczęła rosnąć, pieniądze zainwestowane w jej założenie zwróciły się po sześciu miesiącach. I choć w ostatnich latach na rynku pojawiło się kilkanaście wydawnictw i księgarni wyspecjalizowanych w e-książkach, to Złote Myśli, którym wciąż szefują już 34-letni Kądziołka i 30-letni Chłodnicki, utrzymały najsilniejszą pozycję w segmencie poradniczym.
Co miesiąc wydawane są trzy – cztery nowe tytuły, a sprzedaż najpopularniejszych sięga tysięcy egzemplarzy. W 2007 roku w spółkę zainwestował fundusz MCI Management (poprzez Netpress Digital), a Złote Myśli nawiązały współpracę z serwisem Netpress.pl. – Dzięki temu nasze publikacji znalazły się na platformie www.nexto.pl – mówi Chłodnicki.
Od 2006 roku do e-booków doszły książki papierowe, audiobooki, a w ostatnich miesiącach także szkolenia motywacyjne wydawane na płytach DVD.

Uwodzenie i doradzanie

– Rynek książki w ostatnich miesiącach zaczął spadać, więc staramy się mieć jak najszerszą ofertę. I to działa, bo właśnie w audio- bookach czy prezentacjach wideo widzimy największy wzrost zainteresowania – dodaje Chłodnicki. W efekcie w 2010 roku obrót wydawnictwa przekroczył 3 mln zł, a to oznacza blisko 25-proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2009.
„Poznaj proste ćwiczenia, które sprawią, że nabierzesz większej odwagi i pewności siebie w kontaktach z mężczyznami, mając pewność, że nie będą mogli o Tobie przestać myśleć. Dowiesz się też, jak uwodzić SMS-ami i rozmową telefoniczną” – tak zaczyna się reklama największego bestsellera Złotych Myśli, czyli poradnika „Mężczyzna od A do Z” Piotra Marta, który do tej pory rozszedł się w blisko 10 tys. egzemplarzy. – To taka mniej typowa dla nas pozycja – opowiada Chłodnicki. – Bardziej charakterystyczne są poradniki biznesowe – dodaje.
Rzeczywiście, w ostatnim miesiącu w czołówce sprzedaży są trzy biznesowe książki: „Władca słowa” J.D. Fuentesa, „5 największych sekretów produktywności” Sebastiana Schabowskiego oraz „Zwycięska przewaga w biznesie” Pawła Wiącka.
– Grupa osób zainteresowanych założeniem własnej małej firmy czy rozwojem osobistym jest w Polsce naprawdę spora. Doskonale to rozumiemy, wiemy też, jakich porad szukają – zapewnia Chłodnicki.
DGP