Do 2013 r. na krajowym rynku powstanie 850 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej – wynika z najnowszego raportu o rynku nieruchomości przygotowanego przez Cushman & Wakefield. Galerie powstaną zarówno w dużych, jak i w mniejszych miastach, m.in. w Radomiu, Kielcach, Rzeszowie, Warszawie, Bytomiu czy Grudziądzu. To oznacza pojawienie się wielu potencjalnych lokalizacji dla sal zabaw dla dzieci.

Przyciągnąć klienta

– Centra handlowe coraz mocniej walczą o klientów. Dlatego coraz częściej decydują się na utworzenie miejsca, w którym rodzice będą mogli zostawić swoje pociechy na czas robienia zakupów – mówi Krzysztof Fujawa z Krainy Zabaw Dziecięcych Best4youKids, która swoje punkty ma w trzech galeriach handlowych, a wkrótce otworzy cztery nowe.

W ciągu dwóch ostatnich lat, gdy zaostrzył się problem braku miejsc w przedszkolach, place zabaw stały się też bardzo pożądane na osiedlach mieszkaniowych. Dziś ich właściciele deklarują w związku z tym wzrost zainteresowania o 25 proc. większy niż jeszcze kilka lat temu.

To przekłada się na szybszy zwrot nakładów z inwestycji. Dziś okres ten wynosi średnio około 1 roku. Wcześniej trzeba było czekać nawet 2 lata.

– Wszystko zależy od skali inwestycji. Jeśli nie przekracza ona 50 tys. zł, pieniądze włożone w uruchomienie biznesu zwrócą się już po pół roku – uważa Krzysztof Fujawa.

Lokalizacja i atrakcje

Na okres zwrotu wpływ ma także lokalizacja. W centrach handlowych za wynajem lokalu trzeba zapłacić średnio od 40 do 70 euro za 1 mkw. To dużo, ale i liczba klientów jest tam nieporównywalnie większa niż w salach zabaw działających w miejscach, gdzie za wynajem płaci się wielokrotnie mniej.

– Nawet o 100 proc. mogą zwiększyć obroty organizowane w lokalu imprezy okolicznościowe, takie jak urodziny, bale maskowe czy karnawałowe. Dlatego planując plac zabaw, warto wydzielić 1 – 2 sale, w których staną stoły i krzesełka dla małych gości – wyjaśnia Janina Borowska, właściciela punktu zabaw na warszawskim Bemowie.

Poza tym, jak dodaje, nie wystarczą już basen z piłkami i drabinki, by zainteresować placem rodziny z dziećmi. Klientów mają szansą przyciągnąć sale z kilkupoziomowymi torami przeszkód, zjeżdżalniami.

Warto też zadbać o kącik, w którym staną komputery z grami dla najmłodszych, wyposażone również w oprogramowanie do nauki i zabawy w kilku językach. Dlatego szukając lokalu pod inwestycję, trzeba wybierać te większe, mające 200 – 300 mkw. Zwłaszcza że konieczne jest miejsce na szatnię oraz toalety.