statystyki

Korekty finansowe na nowych zasadach. Zamawiający mogą stracić unijną dotację

autor: Artur Wawryło11.03.2020, 10:34; Aktualizacja: 11.03.2020, 10:36
Do tabel załączone zostaną konkretne przykłady nieprawidłowości wraz z odniesieniami do prawa unijnego oraz ich opisem. W konsekwencji naruszenia zostaną dokładniej niż dotychczas scharakteryzowane

Do tabel załączone zostaną konkretne przykłady nieprawidłowości wraz z odniesieniami do prawa unijnego oraz ich opisem. W konsekwencji naruszenia zostaną dokładniej niż dotychczas scharakteryzowaneźródło: ShutterStock

Zamawiający, przygotowując specyfikację w postępowaniu z udziałem unijnych funduszy, będą musieli być bardziej uważni, by nie stracić wsparcia z UE. Wkrótce dojdą nowe rodzaje naruszeń, za które dotychczas nie karano.

Jeśli w trakcie postępowania o zamówienie publiczne finansowanego z pomocą środków unijnych dochodzi do nieprawidłowości, to zamawiający już teraz musi się liczyć z nałożeniem korekty finansowej, co w praktyce oznacza zabranie części unijnego wsparcia. Przy czym mierzenie się z korektami nie jest proste, a po wejściu nowych zasad nakładania korekt może się okazać jeszcze bardziej skomplikowane, bowiem zmieni się dotychczas stosowane nazewnictwo. – I nawet doświadczeni zamawiający mogą mieć z tym problem – uważa Artur Wawryło, prawnik prowadzący Kancelarię Zamówień Publicznych.

Nowe zasady nakładania korekt przez instytucje zarządzające unijnymi funduszami zaczną obowiązywać 14 dni po wejściu w życie znowelizowanego rozporządzenia, które ustala wielkość kar dla podmiotów nieprawidłowo prowadzących postępowania o zamówienia publiczne.

Nowelizację polskich przepisów wymusza decyzja KE z 14 maja 2019 r. C(2019) 3452 w sprawie określenia i zatwierdzenia wytycznych dotyczących określania korekt finansowych dokonywanych przez komisję w odniesieniu do wydatków finansowanych przez UE w ramach zarządzania dzielonego, w przypadku nieprzestrzegania przepisów dotyczących zamówień publicznych. Najpoważniejsze zmiany dotyczą taryfikatora korekt (tabeli korekt). Znajdują się w nim nowe przesłanki do nakładania kar polegających na uszczupleniu o określony procent unijnego wsparcia (korekt), jak też zmiany dotychczasowych. To, z czym przede wszystkim trzeba się zapoznać, to aktualizacja załącznika określającego kategorie występujących nieprawidłowości i wartość procentową nakładanych korekt. Tabela doprecyzowuje rodzaje naruszeń procedur zamówień (kategorie) i związane z nimi stawki ryczałtowe korekt. W tym celu w opisie każdej kategorii dodane zostały nowe podkategorie, w ramach których prezentowane są różne sytuacje, jakie mogą mieć miejsce w trakcie postępowania. Do podkategorii przypisane są stawki procentowe korekt. W konsekwencji zabieg skutkować powinien z jednej strony zmniejszeniem uznaniowości nakładania kar, a z drugiej spowoduje, że kontrolujący będzie bardziej ograniczony, jeśli chodzi o ich miarkowanie – tabela wyraźnie określa granice korekt i dotyczy węższych kategorii naruszeń. Zamawiający mogą też mieć poważne problemy interpretacyjne z nazewnictwem zastosowanym w tabeli; zostało ono wprost przeniesione z decyzji KE i nie jest zgodne ze stosowanym w polskim prawie zamówień publicznych.

Do krajowej tabeli dodano dwie kolumny. Jedna z nich zawiera odniesienia do przykładów z aktualnie obowiązującej ustawy z 29 stycznia 2004 – Prawo zamówień publicznych (t.j. z 2019 r. poz. 1843; dalej: p.z.p.), zaś druga obejmuje regulacje obowiązujące beneficjentów niebędących zamawiającymi w rozumieniu p.z.p., a także dotyczące zamawiających publicznych udzielających zamówień o wartości od 50 000 zł do progów stosowania p.z.p. (zasadniczo 30 000 euro).

Przywołane w tabeli przepisy nie stanowią katalogu zamkniętego, bowiem po ustaleniu stanu faktycznego i przyporządkowywaniu do określonej kategorii (podkategorii) nieprawidłowości należy brać pod uwagę skutek stwierdzonego naruszenia prawa w danym postępowaniu.

Zmiany zostaną wprowadzone do rozporządzenia ministra rozwoju z 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 971). Nowela aktu jest po konsultacjach społecznych, przy czym wyda ją minister funduszy i polityki regionalnej.


Pozostało 67% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane