statystyki

Biznes działa bardziej fair. Boi się wysokich kar z UOKiK

autor: Patrycja Otto29.10.2018, 08:36; Aktualizacja: 29.10.2018, 08:38
Postępowań byłoby więcej, gdyby nie ograniczone możliwości urzędu.

Postępowań byłoby więcej, gdyby nie ograniczone możliwości urzędu.źródło: ShutterStock

Przedsiębiorcy wolą nie narażać się urzędowi antymonopolowemu i w walce o klienta coraz rzadziej wykorzystują nieuczciwe praktyki.

Ubiegły rok przyniósł spadek kwoty kar nałożonych za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. W sumie było to 78,8 mln zł wobec 102 mln zł rok wcześniej – wynika z najnowszego sprawozdania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To pierwszy spadek od kilku lat. Zmalała też liczba wszczynanych nowych postępowań wyjaśniających. W 2017 r. było ich 195. Rok wcześniej 212. Przed 2013 r. było ich rocznie ponad 700.

Okazuje się, że firmy stały się bardziej skore do współpracy i zmiany swojego postępowania. Wystarczy, że otrzymają pismo z UOKiK, a podejmują działania naprawcze służące usunięciu złych praktyk i naprawieniu wyrządzonej przez nie szkody. – Mniejsza liczba decyzji i postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów wynika z licznych działań miękkich podejmowanych przez urząd. Polegają one na wezwaniu przedsiębiorcy do dobrowolnej zmiany lub usunięcia praktyk. Zyskują na tym konsumenci, ponieważ pozwala to na szybsze wyeliminowanie szkodliwych dla nich działań. Jest to również korzystne dla przedsiębiorców, którzy unikają w ten sposób kary finansowej – informuje Marek Niechciał, prezes UOKiK.


Pozostało jeszcze 59% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane