Nowe możliwości w partnerstwie publiczno-prywatnym

autor: Jacek Kosiński05.02.2018, 16:00
Współpraca podmiotów publicznych i prywatnych przy dużych inwestycjach kojarzyła się z podejrzanymi interesami

Współpraca podmiotów publicznych i prywatnych przy dużych inwestycjach kojarzyła się z podejrzanymi interesamiźródło: ShutterStock

Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Warto się temu aktowi przyjrzeć bliżej. W założeniach ma on poprawić otoczenie prawne PPP, zwiększyć zaangażowanie kapitału prywatnego oraz podnieść efektywność inwestycji i świadczenia usług publicznych w Polsce.

Ustawodawca postanowił sięgnąć do rozwiązań z powodzeniem stosowanych w wielu krajach europejskich. Do najważniejszych zmian należy zaliczyć wprowadzenie obowiązku przeprowadzania analizy efektywności realizacji przedsięwzięcia w PPP, umożliwienie realizacji tego typu projektów w ramach istniejących spółek podmiotu publicznego oraz dopuszczenie udzielania przez samorządy dotacji celowych dla partnerów prywatnych na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją zadań samorządowych.

Zgodnie z nowelizacją przed rozpoczęciem postępowania w sprawie wyboru partnera prywatnego podmiot publiczny zostanie zobowiązany do sporządzenia oceny efektywności realizacji przedsięwzięcia. Będzie polegała m.in. na porównaniu projektu PPP do efektywności realizacji tego samego zadania w inny sposób, zwłaszcza przy wykorzystaniu wyłącznie środków publicznych. Dokonując analizy, podmiot publiczny będzie musiał uwzględnić zakładany podział zadań i ryzyka pomiędzy partnerem publicznym i prywatnym, szacowane koszty oraz czas realizacji. I chociaż nie ma sankcji za niedopełnienie tego obowiązku, to nie ma też szczegółów co do metod oceny efektywności.

Projekt zakłada, że w przypadku planowania inwestycji, których wartość przekracza 300 mln zł i które nie zostały od razu zakwalifikowane jako PPP, obowiązkowe będzie wydanie opinii przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego. To oznacza, że de facto obowiązek ten będzie dotyczył projektów drogowych i kolejowych. Biorąc pod uwagę dostępne środki budżetowe, to od zaangażowania kapitału prywatnego może zależeć ich powodzenie.


Pozostało 78% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane