statystyki

Polskie meble biją rekordy produkcji i eksportu

autor: Patrycja Otto16.02.2017, 07:36; Aktualizacja: 16.02.2017, 07:53
kanapa, meble

Coraz więcej firm myśli o podboju zagranicznych rynków produktami pod własną marką, co pozwala na uzyskiwanie wyższych marż.źródło: ShutterStock

W 2016 r. z krajowych fabryk wyjechały szafy, stoły i łóżka za 42,5 mld zł, o 9 proc. więcej niż przed rokiem. Większość trafiła za granicę.

Polska umacnia pozycję w gronie największych światowych wytwórców mebli. To głównie zasługa rosnącego eksportu. W ubiegłym roku nasi producenci sprzedali za granicę meble warte 41,7 mld zł, czyli ponad 10 proc. więcej niż w 2015 r. i o 100 proc. więcej niż 10 lat temu.

– Największym odbiorcą są Niemcy, ale udział tego rynku w całości eksportu nieco osłabł. Wynosi 36 proc., podczas gdy w poprzednich latach oscylował wokół 40 proc. Podobnie jest w przypadku Wielkiej Brytanii, do której idzie 8 proc. zagranicznej sprzedaży, czyli o 0,4 proc. mniej niż w 2015 r. – mówi Tomasz Wiktorski, odpowiedzialny za program „Polskie Meble” w Polskim Funduszu Rozwoju. Sprzedaż wzrosła zaś w Czechach do 700 mln euro wobec 537 mln euro rok wcześniej. Kraj ten wskoczył na trzecie miejsce naszych największych odbiorców, wyprzedzając Francję.

– Nasz eksport rośnie rocznie od kilku do kilkunastu procent w zależności od rynku. Najlepsze wyniki osiągamy w Niemczech i we Francji. Sprzedaż osłabła zaś w Wielkiej Brytanii – twierdzi Rafał Chwast, wiceprezes Grupy Nowy Styl z rocznymi przychodami rzędu 1,2 mld zł, które firma w ponad 80 proc. wypracowuje za granicą. Branża szuka nowych odbiorców, czego dowodem może być większa liczba wystawców na targach w Kolonii. – W tym roku było ich 28, dwa razy więcej niż w latach poprzednich – zauważa Tomasz Wiktorski.

Coraz więcej firm myśli o podboju zagranicznych rynków produktami pod własną marką, co pozwala na uzyskiwanie wyższych marż. Na razie najczęściej nasi producenci realizują zlecenia według cudzych wzorów. To wiąże się z groźbą wycofania zamówień, jeśli zleceniodawcy znajdą tańszych wykonawców gwarantujących równie wysoką jakość.


Pozostało 52% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane