statystyki

Efekt Peltzmana: Pasy bezpieczeństwa i regulacje bankowe [OPINIA]

autor: Lars Christensen22.08.2016, 07:33; Aktualizacja: 22.08.2016, 08:44
pieniądze, finanse, gospodarka

"W rzeczywistości powinniśmy pamiętać o efekcie Peltzmana wprowadzając dowolne regulacje. Dotyczy to także regulacji rynków finansowych"źródło: ShutterStock

Lubię mówić znajomym, że wolę jeździć taksówkami, których kierowcy nie zapinają pasów. Zazwyczaj ich to dziwi – przynajmniej tych, którzy nie są ekonomistami – bo ogólne odczucie jest takie, że taksówkarze niezapinający pasów są bardziej nieodpowiedzialni. Jeśli jednak słyszeli państwo o efekcie Peltzmana, nie będą państwo zaskoczeni moimi preferencjami. Efekt ten został nazwany imieniem Sama Peltzmana, ekonomisty z University of Chicago.

Reklama


Peltzman w bardzo kontrowersyjnym artykule „The Effects of Automobile Safety Regulations”, opublikowanym na łamach „Journal of Political Economy” w 1975 r., wykazał, że w przeciwieństwie do tego, czego można było oczekiwać, wprowadzenie pasów bezpieczeństwa w Stanach Zjednoczonych nie ograniczyło całkowitej liczby śmiertelnych wypadków na drogach.

Peltzman wyszedł od tezy, że przepisy wprowadzające obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa ograniczyły groźbę odniesienia obrażeń przy zderzeniu. Co z kolei skłoniło kierowców do bardziej brawurowej jazdy. A zatem – dowodził Peltzman – kwestię tego, który efekt przeważył – zwiększenie liczby wypadków czy ograniczenie liczby obrażeń – można zbadać empirycznie.


Pozostało jeszcze 65% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama