Zła wiadomość dla drobnych inwestorów, którzy przejęli się programem akcjonariatu obywatelskiego i trzymali do tej pory akcje JSW. Spółka zanotowała stratę.
Zła wiadomość dla drobnych inwestorów, którzy przejęli się programem akcjonariatu obywatelskiego i trzymali do tej pory akcje JSW. Spółka zanotowała stratę.
W II kw. 2011 r. strata netto koncernu wyniosła 106 mln zł. Przyczyną tak słabych wyników były głównie sięgające ponad 0,5 mld zł odpisy na dodatkowy program akcji pracowniczych. W wyniku ustaleń pomiędzy związkami zawodowymi a zarządem ok. 23 tys. spośród byłych pracowników i osób zatrudnionych w firmach zależnych koncernu dostało akcje.
Gdyby nie te odpisy, wyniki JSW można by uznać za bardzo dobre. W takim wypadku bowiem zysk netto koncernu wyniósłby w I półroczu 1,039 mld zł, czyli byłby o 100,2 proc. większy niż rok wcześniej.
– Miniony kwartał i półrocze możemy zaliczyć do udanych. Koniunktura w sektorze węgla koksowego i koksu jest bardzo dobra, co odzwierciedlają ceny i wolumeny produkcji oraz sprzedaży JSW. To przełożyło się na satysfakcjonujący poziom przychodów i zysków – mówi Jarosław Zagórowski, prezes JSW.
Ale dobry wynik operacyjny nie pocieszy inwestorów, jako że akcje spółki wczoraj spadły o blisko 3,7 proc., a w sumie od debiutu straciły na wartości prawie jedną piątą. To drugi po BGŻ przykład na to, że na kupowaniu firm prywatyzowanych przez państwo można stracić.
– Drobni udziałowcy, którzy zainwestują w akcje spółek w ofertach publicznych, liczą, że sprzedadzą je z zyskiem w dniu debiutu. W przypadku tych dwóch spółek zarobić nie można było ani na debiucie, ani trzymając akcje dłużej – mówi Krzysztof Stępień z Opera TFI.
Po nieudanych ofertach JSW i BGŻ Skarbowi Państwa trudniej będzie sprzedawać akcje w ofertach publicznych. Ciężko będzie przekonać drobnych inwestorów, by zatrzymali udziały na dłużej. Dziś na plusie są tylko posiadacze akcji GPW, PZU czy Tauronu. Właściciele walorów PGE notują już straty.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama